گرایش واردکنندگان به تامین ارز از صادرکنندگان

گرایش واردکنندگان به تامین ارز

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بر اساس گزارشات ثبت شده از اول فروردین ماه امسال، مجموع معاملات فروش ارز صادراتی در سامانه نیما ۱۰ میلیارد و ۱۶۸ میلیون یورو بوده که در مقابل، مجموع معاملات خرید ارز بابت واردات نیز ۸ میلیارد و ۳۴۶ میلیون یورو بوده است. بنابراین با توجه به بررسی‌های آماری صورت گرفته در سامانه نیما، در حال حاضر حدود ۲ میلیارد دلار مازاد ارزی در سامانه نیما وجود دارد که این میزان در واقع، همان سرریز ارزی است که صادرکنندگان به این سامانه فروخته‌اند.

به این ترتیب می توان گفت همانطور که مقامات مسئول گفته اند، ارز صادراتی توانسته است طی ماه های اخیر نیازهای وارداتی کشور را به خوبی تامین کند و اکنون به غیر از ارزی که از سوی دولت به کالاهای اساسی برای واردات اختصاص می‌یابد، مابقی نیازهای ارزی کشور نیز از محل صادرات تامین می‌شود.

عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در خصوص میزان ارز وارد شده در سامانه نیما چنین می‌گوید: « با توجه به آمارهای رسمی منتشر شده، صادرکنندگان، بیش از ده میلیارد یورو ارز تحویل سامانه نیما داده اند که به خاطر نزدیکی قیمت ارز بازار آزاد با سامانه نیما، اغلب واردکنندگان ترجیح می‌دهند که ارز خود را مستقیما از صادرکنندگان خریداری کنند.»

همچنین به گفته محمد لاهوتی، واردکنندگان به خاطر برخی از بروکراسی‌های موجود در سامانه نیما بابت دریافت ارز معطل می شوند که به همین خاطر و برای سرعت گرفتن کار خود، تمایل به خرید ارز صادراتی دارند. علاوه بر این نقل و انتقالات ارز صادراتی نیز راحت تر صورت می‌گیرد.البته باید گفت سامانه نیما همچنان محلی جهت تامین ارز مورد نیاز واردات کشور است و به همین خاطر، بانک مرکزی نیز بر اساس اولویت‌هایی که از سوی دستگاه های مسئول اعلام می‌شود، زمینه را برای تخصیص ارز مورد نیاز واردکنندگان فراهم می‌آورد.

منبع: خبرگزاری مهر

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *