گران شدن لوازم خانگی ایرانی تا 40 درصد

لوازم خانگی ایرانی

آنچه در این مطلب خواهید خواند

طبق آخرین خبرهای منتشرشده لوازم خانگی ایرانی از ابتدای سال 97 تا کنون با افزایش 35 تا 40 درصدی قیمت همراه بوده است و فروشندگان لوازم خانگی معتقدند که عامل این افزایش قیمت، تولیدکنندگان لوازم خانگی هستند چرا که نه تنها محصولات خود را به بازار عرضه نمی کنند بلکه با توزیع اندک و به اصطلاح قطره چکانی به واحدهای فروش آن هم به قیمت مصرف کننده، بازار لوازم خانگی را با بحران روبرو کرده‌اند. اما تولیدکنندگان داخلی، موضوع مطرح شده در ارتباط با عدم عرضه را تکذیب کرده و از افزایش 50 تا 100 درصدی قیمت برخی از لوازم خانگی با برند خارجی خبر می دهند.

از چالش های دیگر بازار لوازم خانگی، دوبرابر شدن قیمت لوازم خانگی خارجی است و این گرانی های ایجاد شده بیش از هرگروه دیگری فشار اقتصادی زیادی به مردم می آورد و متضرران اصلی این گرانی ها همان مصرف کنندگان اند که مجبور شده اند به قیمتی مضاعف، محصولات مورد نیاز خود را بخرند. این درحالی است که عدم ورود نهادهای نظارتی همچون سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به بحران های جدی در این حوزه دامن زده است.

اما در همین رابطه حمید رضا غزنوی ، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی، اظهار کرد:  لوازم خانگی تولید داخل تا ۳۵ درصد افزایش قیمت داشته که ۹ درصد آن مربوط به ارزش افزوده بود که قبلا توسط تولیدکننده پرداخت می‌شد. سه درصد مربوط به هزینه حمل و نقل است و ۱۰ درصد نیز سود عامل فروش لحاظ شده است.

وی افزود: اینکه عنوان می‌کنند تولیدکننده کالا را به بازار نمی‌رساند، صحت ندارد؛ چرا که تولیدکنندگان هزینه روزانه دارند و باید از پس مخارج خود بربیایند و مطمئنا به نفع تولید کننده نیست که تولید نکند.

علاوه بر این، غزنوی در رابطه با وضعیت پیش روی قیمت لوازم خانگی تولید داخل در سال جاری، اعلام کرد: اگر شرایط به همین صورت ادامه یابد، قیمت لوازم خانگی از این بیشتر نمی شود چراکه بازار بیش از این کشش افزایش قیمت را ندارد.

وی با اشاره به اینکه از اواخر خردادماه سال جاری ممنوعیت واردات لوازم خانگی اعلام شد، خاطرنشان کرد: تقریبا طی این دو ماهه میزان تولید لوازم خانگی حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است.

طبق نظر سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی، تولیدکنندگان داخلی این توانایی را دارند که حداقل تا سه برابر نیاز بازار را تولید کنند و همچنین تکنولوژی‌هایی که توسط آن ها استفاده می شود از کشورهای آسیای جنوبی و حتی اروپا چیزی کم ندارد و به این ترتیب تولیدکنندگان این بخش می‌توانند بازار داخلی کشور را تامین کنند و به تولیدات انبوه برسند.

 

منابع: سایت تحلیلی خبری عصر ایران و ایسنا

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *