HS Code یا کد تعرفه کالا چیست و چرا مهم است؟

تعرفه کالا یا HS Code

آنچه در این مطلب خواهید خواند

HS Code چیست؟

کد تعرفه کالا یا HS Code یک سیستم کد گذاری، استاندارد سازی، کنترل شناسایی و طبقه بندی بین المللی محصولات می باشد که توسط  کمیته ای مشترک از تمامی دولت های دنیا با توجه به سیاست های مالیاتی، قیمت گذاری، بودجه بندی و اقتصاد طراحی می شوند. کد تعرفه ها و مقررات تجارت بین المللی و انواع  فعالیت های اقتصادی بین المللی و همچنین نگهداری از آمار گمرک سراسر دنیا در این سیستم جای گرفته است.

شاید تا به حال به این موضوع فکر کرده باشید کالایی را از خارج کشور وارد کنید، ولی هیچ اطلاعی در مورد نحوه ورود و محاسبه پرداخت عوارض آن نداشته باشید. با اولین جستجو در اینترنت با واژه تعرفه آشنا می شوید، امکان دارد سوالاتی در ذهنتان ایجاد شود.

  • تعرفه کالا به چه معناست؟
  • تعرفه کالا در کجا کاربرد دارد؟
  • چگونه می توانید کالای خود را با تعرفه صحیح از گمرک خارج نمایید تا با مشکل تعرفه نادرست برخورد نکنید.

بهترین راه حل مشاوره گرفتن از یک با متخصص بازرگانی در این زمینه است. یا اینکه کالای مورد نظرتان رو به یک شرکت معتبری که در این زمینه فعالیت دارد بسپارید تا مراحل قانونی وارداتی کالای مذکور را برای شما انجام دهد.

گرفتن HS Code (تعیین تعرفه حقوق ورودی کالا)

یکی از خدمات ما در سپاهان همراه تعیین تعرفه حقوق ورودی کالا(گرفتن hs code) است و شما  می توانید به راحتی و  با کارشناسان سپاهان همراه تماس گرفته و از مشاوره رایگان ما در این خصوص استفاده کنید

کد تعرفه کالا یا HS Code چیست؟

در تمام دنیا برای ورود هر نوع یا هر دسته کالا تعرفه ای خاص وجود دارد. هر کالا در دنیا دارای کد تعرفه‌ کالا یا HS Code که مخفف واژهHarmonized System ، یک کد شش ‌رقمی است و شرح کالا را نیز در آن نشان می‌دهد و بین‌المللی است. به عنوان مثال، سولفات کلسیم با کد 251010 نشان داده شده است. این کالا در تمام دنیا به همین نام شناخته می‌شود. در واقع تعرفه‌ها در دنیا به این دلیل وضع می‌شوند تا به آسانی شناخته شود.

سازمان جهانی گمرک به انگلیسی World Customs Organization)WCO) یک سازمان بین دولتی است که مقر اصلی آن درشهر بروکسل کشور بلژیک است. این سازمان در راستای توسعه قراردادهای بین‌المللی، اندازه‌گیری و ابزارهایی برای موضوعاتی چون رده‌بندی (طبقه‌بندی) کالاها، ارزش گذاری (ارزیابی)، قواعد مبداء، گردآوری عواید گمرکی، امنیت زنجیره تامین، تسهیلات گمرکی بین‌المللی، فعالیت‌های تنفیذ گمرکی، مبارزه با جعل در حمایت از حق مالکیت معنوی، ارتقاء یکپارچه سازی و ایجاد ظرفیت‌سازی‌های ممکن برای کمک به اصلاحات و امروزی سازی(مدرنیزاسیون) گمرک را در بر می‌گیرد تشکیل شده است.

سازمان جهانی گمرک سامانه هماهنگ کننده، Harmonized System، کد تعرفه کالا یا HS Code را پشتیبانی می‌کند. سازمان جهانی گمرک همچنین مدیریت جنبه فنی سازمان تجارت جهانی (WTO)، توافق نامه ارزش گذاری گمرکی و قواعد مبداء را نیز بر عهده دارد . این سازمان کالاها را در 97 فصل ، 21 بخش و به کدهای 10 رقمی طبقه‌بندی کرده است.

هیچ کالایی را در دنیا نمی‌توان یافت که در یکی از این 97 فصل قرار نگرفته باشد و یا قابل طبقه بندی نباشد. بر همین اساس کالاها به ‌واسطه کدهایی که دارند در اقصی نقاط دنیا شناخته می‌شوند. نرخ تعرفه‌ واردات و صادرات در هر کشوری متفاوت است. برای مثال امکان دارد که یک کالا در ایران با نرخ تعرفه 26 درصد وارد شود، اما همان کالا در کشور فرانسه با نرخ تعرفه متفاوت قابلیت ورود پیدا کند. در نتیجه از طریق کد تعرفه کالا یا HS Code، تمامی کالاها در دنیا به زبان عدد شناخته می‌شوند.

این کد تعرفه کالا یا HS Code در کتابی به همین نام و به دو زبان انگلیسی و فرانسه تدوین شده است. هر کشوری به زبان خود آن کتاب را ترجمه کرده و حقوق و عوارضی طبق قانون کشور خود را نیز برای هر کالا در نظر می‌گیرد. در ایران نیز مانند تمام دنیا کالاها از این قانون پیروی می‌کنند و دارای کدهای بین‌المللی هستند. حقوق گمرکی در ایران بر اساس قانون یک ماده امور گمرکی تعیین می‌شود.

hs code چیست؟

تجــــربه کارشناس سپاهان همراه

“خوب به خاطر دارم، طی تماس تلفنی یکی از مشتریان با شرکت سپاهان همراه، مشخصات کالایی به عنوان فازمتر رو برای من ارسال کردند. با توجه به پیچیدگی این کالا، به مشتری پیشنهاد تعیین تعرفه را ارائه دادم. به این ترتیب که یک نمونه از کالا به شرکا ارسال کند. با جمع آوری اطلاعات این کالا و ارسال مشخصات فنی از طرف فروشنده و نوع کاربرد آن، کالا را برای تعیین تعرفه کالا یا Hs Code به گمرک ایران ارسال کردم. با وجود کارشناسان امور گمرکی در شرکت سپاهان همراه این درخواست طی 72 ساعت انجام شد و نامه ایی با مهر گمرک ایران در خصوص تعیین تعرفه این کالا دریافت کردیم.”

با توضیحات مختصری که در مورد تجربه خودمان گفته شد، بد نیست که صحبت های سید محمود بهشتیان مشاور عالی رئیس گمرک ایران در خصوص ضوابط تعیین تعرفه رو هم بخونید.

حقوق گمرکی کالا در ایران

حقوق ورودی در ایران متشکل از دو قسمت است. مجلس شورای اسلامی برای تمام کالاهایی وارداتی به ایران، چهار درصد حقوق گمرکی تعیین کرده است. به این معنی که کمترین حقوق گمرکی که باید برای ورود یک کالا به مرزهای ایران پرداخت شود، چهار درصد است. از سوی دیگر مجلس این اجازه را نیز به دولت داده که به این چهار درصد، سود بازرگانی را نیز به این عدد اضافه کند. بنابراین حقوق بازرگانی هم از سوی دولت تعیین می‌شود.

پس حقوق ورودی کالا، از تجمیع حقوق گمرکی و سود بازرگانی تشکیل می شود. به عنوان مثال اگر حقوق ورودی یک اتوبوس 26 درصد تعیین شود، چهار درصد آن از سوی مجلس تعیین شده و مابقی آن بر اساس تصمیم دولت تعیین می‌شود. هر کشور دارای قانون مقررات صادرات و واردات مختص خود است و ایران نیز از این قاعده مستشنی نیست.

تعرفه کالا و حقوق گمرکی در ایران

در آیین‌نامه قانون صادرات و واردات ماده ای آورده شده است که در آن از کمیته‌ای در سازمان توسعه تجارت یاد می شود. این کمیته متشکل از نماینده وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، نماینده اداره کل گمرک ایران، بانک مرکزی، وزارتخانه جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بوده و اخیراً نیز ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز به جمع آنها اضافه شده است.

بر حسب مورد، نماینده سایر سازمان‌های دولتی و وزارتخانه‌ها نیز می‌توانند در این کمیته شرکت کنند. به عنوان مثال برای تعیین تعرفه دارو، نمایندگانی از وزارت بهداشت می‌توانند در این کمیته شرکت کرده و در خصوص تعیین تعرفه دارو نظر دهند.

نظرخواهی از این نهادها به گونه‌ای است که چنانچه کالایی در ایران قابلیت تولید داشته باشد، برای حمایت تولید آن کالا در کشور، ضوابطی تعیین می‌کند که از تولید کالا در داخل حمایت کنند، پس تعرفه را بالا می‌برند. با افزایش تعرفه این کالای خاص می توانند واردات آن کالا را کنترل کنند و امکان رقابت را با خارجی‌ها به وجود بیاورند.

جهت تعیین تعرفه هر گروه کالایی در یک کمیته، مسئولین تصمیم گیرنده در خصوص تعرفه هر دسته کالا، از زوایای مختلف مانند حمایت از صنعت، حمایت از اشتغال و حتی حقوق مصرف‌کنندگان پیشنهاد ها را مورد بررسی قرار می دهند. در نتیجه  درصدی را به عنوان تعرفه کالای مورد نظر تعیین کرده و به هیات وزیران نیز ارائه می کنند.  چنانچه هیات وزیران درصد اعلام ‌شده را تصویب کنند، برای اجرا به گمرک ایران نیز ابلاغ می‌شود. به این صورت است که حقوق عوارض گمرکی در ایران تعیین می‌شود.

ساختار hs code

hs code یک کد شناسایی هشت رقمی است که در یک ساختار قانونی و منطقی تنظیم شده است که در سراسر جهان یکسان است.

این کد از کنوانسیون کیوتو در سال 1974 پیروی میکند و ساده سازی و هماهنگی رویه های گمرکی را آسان می کند. امروزه از hs code ها به طور گسترده ای در پیام های الکترونیکی مانند EDIFACT استفاده می شود. این امر باعث شده است که سیستم به عنوان استاندارد جهانی برای توصیف کالاهای مختلف آسان تر شود. استفاده جهانی آن به بخش بندر و گمرک این امکان را می دهد تا محصولات را شناسایی کنند.

چرا hs code مهم است؟

  • تعرفه های گمرکی
  • مجموعه آمار تجارت بین الملل
  • قوانین مبدا
  • جمع آوری مالیات های داخلی
  • مذاکرات تجاری (به عنوان مثال برنامه سازمان تجارت جهانی برای امتیازات تعرفه ای)
  • تعرفه ها و آمار حمل و نقل
  • نظارت بر کالاهای کنترل شده(به عنوان مثال مواد زائد، مواد مخدر، سلاح های شیمیایی، مواد تخلیه کننده لایه اوزن، گونه های در معرض خطر)
  • زمینه های کنترل و رویه های گمرکی، از جمله ارزیابی ریسک، فناوری اطلاعات و انطباق
4.4/5 - (15 امتیاز)

8 پاسخ

  1. مرسی بابت توضیحات کاملتون درمورد hs code
    و مخصوصا اون نمونه hs code ای که گذاشتید

  2. سلام وقتتون بخیر
    در خصوص HS CODE سوالی از خدمتتان داشتم.
    برای محصولی مثل شامپو که انواع برای موهای مختلف دارد تنها یک HS CODE داریم؟ در خصوص سایر محصولات آرایشی وبهداشتی مثل رژلب و یا تونیک مو، ماسک صورت و … HS CODE داریم؟

    1. سلام وقت بخیر،
      فروآورده برای پاکیزگی و آرایش مو در قسمت 6 فصل 33 تعرفه 3305 تعرفه گذاری می شوند (تعرفه شامپو 33051000) و همچنین فرآورده های زیبایی و آرایشی مثل رژ لب و … در ذیل تعرفه 3304 قرار می گیرند.
      لوازم آرایش بدلیل شیمیایی بودن در گمرک بصورت معمول به تعیین ماهیت و آزمایشگاه ارجاع داده می شوند.

  3. سلام روزتون بخیر
    چطور میتونم hs زرشک رو پیدا کنم؟ کلا hs کالا رو چطور پیدا کنم؟

    1. سلام
      از طریق کتاب مقررات واردات و صادرات می‌توانید hs کد کالاها را یافت.
      کد تعرفه گمرکی زرشک ۰۸۱۰۹۰۲۰ است. البته با توجه به نوع زرشک ممکن است که متفاوت باشد.

  4. سلام وقت بخیر
    ممنون بابت مطلب بسیار کاربردی
    چطور می تونم HS CODE ملزومات دارویی و پزشکی، مثل نخ لیفت، فیلر و ژل تزریقی زیرپوستی و بوتاکس رو پیدا کنم؟

    1. سلام
      لطفا با کارشناسان ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *