کاهش واردات سال گذشته با اعمال محدودیت در واردات اقلام غیرضروری و مصرفی

آنچه در این مطلب خواهید خواند

محمدرضا مودودی، سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، طی نشستی در دومین همایش ملی صادرات، بیمه و سرمایه گذاری به محدودیت‌ های ارزی ناشی از شوک ارزی اشاره کرد و کاهش واردات سال گذشته را مربوط به اقلام غیرضروری و مصرفی دانست. وی در همین رابطه افزود: “در سال 97 با توجه به نوسانات شدید نرخ ارز و شوک ارزی که بر اقتصاد ایران حاکم شد باید یک مقدار منابع ارزی‌ مدیریت می‌شد تا صرف واردات غیر ضروری و کالاهای لوکس نشود بنابراین بر این اساس در ابتدا واردات بیش از 1300 قلم کالا ممنوع گردید.”

ناگفته نماند واردات در 3 ماهه نخست امسال نیز 10.2 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته باز  هم 8.7 درصد کاهش داشته است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، با اشاره به اینکه خودرو یکی از اقلام ممنوعه وارداتی است، گفت:” اغلب محدودیت های واردات مربوط به اقلام غیر ضروری و همچنین اقلام مصرفی است و واردات اقلام مورد نیاز و ضروری بلامانع بوده است.”

به گفته مودودی سیاست اجرا شده در این حوزه بدین گونه است که واردات هر چیزی که در داخل کشور توانایی تولید آن وجود دارد، ممنوع است، بنابراین به ندرت دیده شده است که کالاهای مورد نیاز مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای و یا ماشین آلات در فهرست اقلام ممنوعه قرار گرفته باشند.

مودودی در ادامه این همایش در جواب به سوال یکی از خبرنگاران در رابطه با میزان دستیابی به هدف گذاری صادراتی در سال جاری، گفت : ” براساس برنامه ششم سالانه باید 21.7 درصد صادرات کشور افزایش یابد اما این برنامه برای شرایط عادی تدوین شده است اما در شرایط تحریم گاهی مقاومت در برابر افت هم موفقیت محسوب می شود. ”

همچنین وی اظهار داشت:” دشمنان نظام از جمله آمریکا سال گذشته تمام عزم و تلاش خود را برای قفل کردن تجارت ایران انجام دادند و سنگین‌ترین تحریم‌ها در طول تاریخ ایران را اعمال کردند و علیرغم اینکه انتظار داشتند در 6 ماهه دوم سال 97 تجارت ایران به شدت افت کند چنین اتفاقی نیفتاد. ”

مودودی آثار تحریم های جدید آمریکا را در افت صادرات در حوزه میعانات گازی بیان کرد اما  این در حالی است که به گفته وی بخش صنعت  با رشد صادرات رو به رو بوده است.

منبع: خبرگزاری فارس

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *