کاهش قیمت لوازم‌یدکی در گِرُو همکاری گمرک

قیمت لوازم‌یدکی

آنچه در این مطلب خواهید خواند

در پی افزایش قیمت ۳۰۰درصدی لوازم‌یدکی خودرو و ماشین‌آلات سنگین طی ۷ ماه گذشته، سید مهدی کاظمی سخنگوی اتحادیه لوازم‌یدکی تهران در مصاحبه‌ای با ایلنا اعلام کرد چنانچه مسئولین گمرک در تمام بندرها، زودتر قطعات را ترخیص کنند، مطمئناً مشکل کمبود حل‌شده و کاهش قیمتی ۵۰ درصدی اتفاق خواهد افتاد. وی تصریح کرد، تا اسفند ۹۶ لوازم‌یدکی به‌آسانی در دسترس خریداران قرار داشت؛ اما از اوایل سال جاری واردکنندگان قطعات یدکی خودرو به علت بالا رفتن قیمت ارز، بسته شدن گمرک‌ها و مشکلات در ثبت سفارش از ادامه واردات منصرف شدند و همین امر باعث کمبود و افزایش قیمت لوازم‌یدکی در کشور است. ازاین‌رو در اردیبهشت کمیسیون اقتصادی اتحادیه با واردکنندگان و صادرکنندگان جلسه‌ای برگزار کرده و نتایج حاصله را به وزارت صنعت و معدن ابلاغ کردیم که متأسفانه مثمر ثمر نبود‌.

کاظمی در ادامه دلیل گران بودن لوازم‌یدکی را، عدم واردات مواد اولیه دانسته و بیان کرد که قطعات زیادی از اسفندماه به دلیل تغییر قیمت ارز و مراحل سخت اداری هنوز ترخیص نشده است.

سخنگوی اتحادیه لوازم‌یدکی تهران اذعان کرد که قرار بود برخی لوازم‌یدکی مانند گیربکس، تسمه، باتری، لاستیک دیسک و صفحه که در کشور کم و یا اصلاً تولید نشده و جز کالاهای اساسی هستند، در سامانه نیما ثبت سفارش شوند که هنوز این امر محقق نشده است.

 

در پایان درباره کشورهای صادرکننده این قطعات به ایران گریزی زده و به نبود مشکل واردات محصولات از آن‌ها به کشور پرداخت و گفت پس از انقلاب در بحث واردات لوازم‌یدکی خودرو نیاز به کمک‌های کشور چین داشته‌ایم که دریغ نکرده است. همچنین تحریم را بی‌اساس خوانده و مشکلات ایجادشده در بازار لوازم‌یدکی را ناشی از گمرک ایران قلمداد کرد و به لزوم واردات در حد ضرورت، حمایت از تولیدکننده داخلی و سیستم‌های نظارتی اشاره کرد.

منبع: روزنامه همشهری

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *