کاهش تولید محصولات فولادی به خاطر صادرات مواد اولیه

کاهش تولید محصولات فولادی

آنچه در این مطلب خواهید خواند

یکی از تولیدکنندگان فولاد کشور، تمایل و یا اجبار برخی از تولیدکنندگان مواد اولیه به صادرات محصولاتشان را منجر به کمبود این مواد برای صنایع نیازمند فولاد در داخل کشور می داند.

علیرضا بهبهانی در ادامه سخنانش به فولاد کاویان به عنوان یکی از واحدهایی که در حال حاضر برای تأمین مواد اولیه خود با مشکل روبرو است اشاره کرد. لازم به ذکر است فولاد کاویان در سال 70 افتتاح شده و ظرفیت اسمی آن یک میلیون و 150 هزار تن در سال است. این کارخانه می تواند انواع مختلف ورق فولادی از جمله ورق صنعتی را تولید کند که بخشی از این ورق‌ها در ساخت اسکلت‌های فلزی بدنه پل‌ها و همچنین بدنه ماشین‌آلات مصرف می‌شوند.

وی همچنین به امکان تولید ورق‌ با ضخامت 8 تا 50 میلی‌متر در کارخانه فولاد کاویان اشاره کرد و افزود: «طراحی این کارخانه بر اساس تأمین مواد اولیه از فولاد خوزستان صورت گرفته است. در آن زمان، تنها شرکت تولیدکننده اسلب در ایران، فولاد خوزستان بود که فولاد کاویان دسترسی جاده‌ای و ریلی مناسبی به این کارخانه دارد.»

به گفته بهبهانی بخشی دیگر از مواد اولیه مورد نیاز فولاد کاویان توسط فولاد هرمزگان، فولاد مبارکه اصفهان و بخشی نیز از طریق واردات تأمین می‌شده است ولی هم اکنون امکان خرید از خارج  وجود ندارد و در عین حال، بخش زیادی از تولیدات فولاد مبارکه نیز توسط همین شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهبهانی اضافه کرد: «امسال امکان تولید 440 هزار تن ورق در فولاد کاویان فراهم است ولی به خاطر کمبود مواد اولیه، تنها حدود 50 درصد آن محقق شده است.» این تولید کننده به تولید 100 هزار تن اسلب به صورت ماهانه توسط فولاد خوزستان اشاره کرد و گفت: «فولاد کاویان، نورد و لوله اهواز و همچنین فولاد اکسین ماهانه بیش از 100 هزار تن اسلب نیاز دارند که البته توقع ما این نیست که همه این رقم از طریق فولاد خوزستان تأمین گردد.»

وی به صادرات ماهانه 60 تا 70 هزار تن اسلب توسط فولاد خوزستان اشاره کرد و این امر را یکی از دلایل کمبود مواد اولیه و عدم کاهش قیمت اسلب داخلی عنوان کرد. این تولیدکننده فولاد با بیان اینکه در حال حاضر صنایع نورد با 20 تا 25 درصد ظرفیت خود فعال هستند، گفت: «در سال‌های گذشته حدود 20 تا 25 درصد نیازمان را از طریق فولاد خوزستان تأمین می‌کردیم که امسال این رقم به 15 درصد رسیده است.»

به گفته بهبهانی دستورالعملی جهت جلوگیری از خام‌فروشی در این بخش وجود ندارد و حتی در برخی موارد تولیدکنندگان مواد اولیه برای تامین ارز مجبور به صادرات می شوند. وی در پایان خواستار محدود شدن صادرات اسلب و یا منوط شدن آن به اعلام رضایت مصرف‌کنندگان داخلی شد.

منبع: خبرگزاری فارس

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *