چین موفق به کسب بیشترین مبادلات تجاری با کشورمان در سال 94 شد

جاده ابریشم

آنچه در این مطلب خواهید خواند

چین بزرگترین شریک تجاری ایران شد

 بر اساس تازه ترين گزارش از آمار مقدماتی تجارت خارجی كشورمان که توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران منتشر شد، میزان مبادلات بازرگانی بین المللی کشورمان تا 20 اسفند ماه به 81 ميليارد و 380 ميليون دلار رسيد.

به گزارش روابط عمومي سپاهان همراه به نقل از گمرك ايران، میزان واردات كشورمان تا 20 اسفند سال جاری به 40 ميليارد و 134 ميليون دلار رسيد كه اين ميزان واردات نسبت به مدت مشابه در سال قبل 22و77صدم درصد کاهش داشته است. همچنين تا 20 اسفند ماه امسال ميزان صادرات غير نفتي كشورمان به 41 ميليارد و 246ميليون دلار رسيد كه در مقايسه با مدت مشابه پارسال 16 و 3صدم درصد كاهش داشت.
عمده دليل كاهش صادرات غير نفتي در اين مدت را می توان كاهش 52 و 88 صدم درصدي صادرات ميعانات گازي مربوط دانست كه یکی از دلایل اصلی آن را می توان کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی دانست. اقلام عمده صادرات غير نفتي در مدت ياد شده شامل گازهاي نفتي و هيدروكربورهاي گازي شكل،پروپان مايع شده و قير نفت بوده وعمده ترين خريداران كالاهاي صادراتي كشورمان هم به ترتيب چين ،عراق ، امارات متحده عربي، افغانستان و هند بوده اند.

بر اساس آمار مقدماتي تجارت خارجي تا 20 ام اسفندماه سالجاري ميزان صادرات غير نفتي كشورمان به چين 23 درصد و عراق 4 درصد در مقايسه با مدت مشابه سال قبل كاهش داشته اما صادرات غير نقتي كشورمان به امارات متحده عربي 21 درصد، افغانستان 4 درصد و هند يك درصد افزايش داشته است. اين گزارش حاكي است ، عمده واردات كشورمان هم به ترتيب به ذرت دامي با سهم 3 و 36صدم درصدي از كل ارزش واردات ،گندم با 2 و 3 صدم درصد ، لوبياي سويا با يك و79 صدم درصد ، برنج با يك و 66 صدم درصد و كنجاله سويا با يك و65 صدم درصد اختصاص دارد و بیشترین میزان واردات کشورمان به ترتیب از كشورهاي چين، امارات متحده عربي، كره جنوبي، تركيه و سويس صورت گرفت.

 

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *