چگونگی واردات موز در ازای صادرات سیب درختی

آنچه در این مطلب خواهید خواند

چگونگی واردات موز در ازای صادرات سیب درختی

 

چگونگی واردات موز در ازای صادرات سیب درختی و نحوه کسر پروانه‌های صادراتی سیب درختی جهت واردات موز در بخشنامه‌ای از سوی مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه و دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران اعلام شد. براساس این بخشنامه صرفاً صادرکننده سیب درختی مجاز به استفاده از تسهیلات برقرار شده برای واردات موز می‌باشد.

به گزارش روابط عمومی سپاهان همراه به نقل از گمرک، در این بخشنامه آمده است: با عنایت به اینکه مطابق بند 5 مندرجات ذیل یادداشت فصل 8 جداول منضم به کتاب مقررات صادرات و واردات به ازای صادرات یک و نیم کیلوگرم سیب درختی، حقوق ورودی یک کیلوگرم موز معادل 5 درصد تعیین می‌گردد. موارد ذیل جهت استفاده از تسهیلات مذکور و روش کسر مجوز و پروانه صادراتی در سامانه جامع امور گمرکی به این شرح اعلام می‌گردد:1- اظهارنامه‌های واردات قطعی موز که منجر به استفاده از تسهیلات مذکور می‌گردد. صرفاً در یک قلم اظهار قابل پذیرش بوده و اظهارنامه‌هایی که شامل چند قلم اظهار باشد مشمول تسهیلات مذکور نمی‌گردد.
2- تسهیلات اشاره شده پس از خروج محمولات صادراتی سیب درختی از کشور برقرار خواهد شد.
3- صرفاً پروانه‌های صادراتی سیب درختی که اظهار، تشریفات گمرکی و نیز خروج محمولات آنها از کشور در سال‌جاری (1395) صورت پذیرفته باشد مشمول تسهیلات موصوف خواهد بود.
4- گمرکات صادرکننده پروانه صادراتی پس از اخذ درخواست ذی‌نفع، با استفاده زیرسامانه صدور مجوز از مجموع زیرسامانه‌های پنجره واحد تجارت فرامرزی نسبت به استهلاک کامل پروانه صادراتی و صدور مجوز واردات موز به نام صادرکننده اقدام می‌کنند. گمرکات اجرایی می‌بایست با ورود به قسمت “صدور مجوز” در سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی (EPL)، نسبت به صدور مجوز مورد نظر، با درج اطلاعات سریال پروانه‌های صادراتی اقدام نمایند. پس از صدور مجوز یادداشتی (Comment) مبنی بر مستهلک شدن پروانه صادراتی تولید می‌شود که در سامانه ipl.irica.ir/ecl، مشاهده پرونده در سامانه جامع گمرکی و سامانه گزارشات مدیریتی (MIS) قابل رؤیت است.

5- واردکننده کالا می‌بایست شماره مجوز مربوطه را در اظهارنامه وارداتی ارائه و کارشناس باید ضمن بررسی مندرجات مجوز، در قسمت “مجوزهای کسر شونده” اقدام به کسر از مجوز مربوطه نماید.
6- نام صاحب پروانه صادراتی (سیب درختی)، که در نهایت منجر به مجوز صادره در سامانه می‌گردد با نام صاحب کالا پروانه ورود قطعی (موز) می‌بایست یکسان باشد (صرفاً صادرکننده سیب درختی مجاز به استفاده از تسهیلات مذکور در قبال واردات موز می‌باشد).
7- در این خصوص امکان استفاده مکرر از یک مجوز در گمرکات مختلف جهت تنظیم اظهارنامه واردات قطعی موز حداکثر تا سقف سهمیه مقدار وزنی پروانه صادراتی سیب درختی و مجوز صادره امکان‌پذیر می‌باشد.
8- در صورتی که چندین پروانه منجر به صدور یک مجوز گردد شماره تمامی پروانه‌ها و مبالغ آن به تفکیک در مجوز صادره درج گردد. توجه نمایید تنها امکان صدور یک مجوز به ازای پروانه صادراتی وجود دارد.
9- کارشناس اظهارنامه‌های واردات قطعی موز قبل از کارشناسی نهایی اظهارنامه‌های موصوف مکلفند ضمن مراجعه به سامانه جامع امور گمرکی و رؤیت پروانه‌های صادراتی مندرج در مجوز صادره توسط گمرک صادرکننده آن از مطابقت و صحت مندرجات مجوز ازجمله وزن و نوع و نام صاحب کالا اطمینان حاصل نمایند.
10- جهت چگونگی صدور مجوز مذکور از محل پروانه‌های صادراتی سیب درختی در پنجره واحد تجارت فرامرزی به آدرس epl.irica.ir و روش استفاده و کسر آن طی بسته کوتاه آموزشی توسط دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات در لینک مربوطه تعبیه شده است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *