آینده‌ی ایران پس از پیوستن به اتحادیه‌ی اوراسیا چگونه است؟

اتحادیه‌ی اوراسیا

آنچه در این مطلب خواهید خواند

گمانه‌زنی‌ها و عقاید مختلفی در مورد پیوستن ایران به اتحادیه‌ی اقتصادی اوراسیا وجود دارد. بعضی بر این باورند که پیوستن و همبستگی با اتحادیه‌ی اوراسیا می‌تواند برای اقتصاد ایران یک فرصت تکرار نشدنی و منحصر به فرد قلمداد شود. اما این در صورتی است که در کنار این ارتباط، شرایط داخلی نیز برای این موضوع به طور کامل فراهم باشند.

بدون شک در دنیای داد و ستد و تجاری امروز، ارتباط با اتحادیه‌های تجاری بین‌المللی و منطقه‌ای و حضور در این اتحادیه‌ها برای هر کشوری می‌تواند دارای اهمیت بسیار بالایی باشد که کشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. از سوی دیگر با نیم‌نگاهی به اینکه در صورت افزایش حجم تجارت بین کشورهای موجود در یک منطقه، مقدمات و شرایطی فراهم خواهند شد که یک کشور صادرات خود را افزایش دهد و در داخل کشور بتواند زمینه‌های گسترش در زمینه‌ی ارتباط با بازارهای صادراتی را فراهم نماید. همچنان با شرکت سپاهان همراه ارائه دهنده خدمات ترخیص کالا ، واردات کالا از چین، واردات کالا از دبی و حمل هوایی و حمل دریایی کالا همراه باشید.

اتحادیه‌ی اوراسیا

از سوی دیگر امروزه نیاز جدی بر این است که اقتصاد ایران به سمت صادرات غیر نفتی پیش برود و این امر در صورتی ممکن خواهد بود که برنامه‌ریزی جدی و پیگیری صحیح در بازارهای منطقه شکل گیرد و به همین جهت ارتباط با اتحادیه‌ی اوراسیا برای ایران می‌تواند به شدت حائز اهمیت باشد. زیرا اوراسیا با وسعت جغرافیایی برابر با بیست میلیون متر مکعب و با جمعیتی بالغ بر 180 میلیون نفر، جزو یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اتحادیه‌های اقتصادی منطقه به شمار می‌رود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه در این رابطه اعلام داشته بودند که در نخستین گام، عضویت در این اتحادیه باعث می‌شود تعرفه‌ی ترجیحی تجارت برای کالاهای ایرانی ایجاد شود. همچنین ایشان در این زمینه توضیح دادند که در میان کشورهای اوراسیا، کشور روسیه وجود دارد که جزو یکی از بازارهای بسیار بزرگ محسوب می‌شود. هر چند در گذشته نیز تجارت با کشور روسیه و روس‌ها وجود داشته است، اما جهت محقق شدن امر افزایش صادرات توسط ایران، تعرفه‌ی ترجیحی باعث خواهد شد که قیمت نهایی کالاها و اجناس ایرانی در این بازار کاهش یابد و از همین موضوع می‌توان جهت پیشروی در این بازار استفاده کرد، زیرا این موضوع باعث بالا رفتن توان رقابت پذیری ایران در بازارهای منطقه خواهد شد.

 

اتحادیه‌ی اوراسیا

صادرکنندگان ایرانی طی این مدت عملکرد قابل قبولی از خود نشان داده‌اند. پس در مراحل بعدی باید تلاش شود تا نرخ و تعرفه‌ی کالاهای صادراتی واقعی‌تر شوند تا امکانی برای رقابت با سایر کشورها در بازار اوراسیا ایجاد شود و در حقیقت در اولین گام با عضویت در اتحادیه‌ی اوراسیا این امر به حقیقت می‌پیوندد.

در مراحل بعدی و در صورتی که ایران جایگاه خود را در بازارهای اوراسیا تثبیت کند و بتواند حضور موفقی داشته باشد، راه‌های کشورهای آسیای میانه و اروپایی به روز کالاهای ایرانی باز خواهد شد و به این ترتیب ایران خواهند توانست طی سال‌های آینده، صادرات غیر نفتی خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

اتحادیه‌ی اوراسیا

لازم به ذکر است که در حال حاضر ایران به صورت آزمایشی از پنجم آبان سال 1398 در اتحادیه‌ی اقتصادی اوراسیا عضو شده است و بعد از سه سال در صورت فراهم بودن تمام شرایط این امکان را خواهد داشت که بتواند به اعضای دائم این اتحادیه بپیوندد و از مزایایی چون تعرفه‌های ترجیحی، مشوق‌های صادراتی و معافیت‌های مربوط به گمرک بهره‌مند شود که تمام این‌ها با هدف‌گذاری صحیح ایران در عضویت در اتحادیه‌ اوراسیا امکان‌پذیر خواهد بود.

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *