وضعیت نقدینگی در ایران

نقدینگی

آنچه در این مطلب خواهید خواند

با توجه به آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی در پایان تیرماه سال جاری، میزان نقدینگی، به حدود ۱۶۰۲ هزار میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با اسفندماه تا ۴.۷ درصد و همچنین نسبت به تیرماه سال گذشته تا 20.1 درصد رشد کرده است، با وجود اینکه نقدینگی در کشور روند صعودی دارد اما می توان گفت سرعت رشد آن در مقایسه با دوره های پیشین تا حدی کم شده است، به طوری که در تیرماه ۱۳۹۶ نسبت به اسفندماه سال قبل از آن حدود ۶.۴ درصد و همچنین تیرماه ۱۳۹6 به همین ماه در سال ۱۳۹5، حدود  ۲۳.۳ درصد رشد داشته است. حجم نقدینگی در تیرماه امسال نسبت به تیرماه ۱۳۹۵ حدود ۵۲۰ هزار میلیارد تومان و در مقایسه با همین ماه در سال گذشته تا ۲۷۰ هزار میلیارد تومان رشد دارد. از مجموع نقدینگی موجود در حدود  ۱۳۸۷ هزار میلیارد تومان آن شامل شبه پول می شود  که بیشتر آن مربوط به سپرده‌های بانکی و  ۲۱۴ هزار میلیارد تومان دیگر به پول های در گردش اختصاص دارد.

حجم نقدینگی، همچنان در اقتصاد ایران روند صعودی دارد و به عقیده مسئولان و کارشناسان اقتصادی کشور همین مساله  عامل اصلی التهابات بازار ارز است و علاوه بر این گفته می‌شود سرگردانی این نقدینگی و روند رو به رشد آن که محل مشخصی برای سرمایه‌گذاری ندارد، موجب حرکت به سمت بازار ارز شده است و  همچنین به گفته همتی ، رئیس کل بانک مرکزی، عدم نظارت و هدایت جریان نقدینگی بی ضابطه توسط شبکه بانکی ، مسبب وضعیت کنونی بازار ارز است.

با این وجود عده ای از کارشناسان نیز معتقدند که حجم نقدینگی موجود در کشور  هنوز خطرناک نشده است و اگر چاپ پول از هم اکنون متوقف شود و همین حجم نقدینگی توسط دولت به سمت بازارهای مولد حرکت داده شود می‌تواند به جای اینکه عامل ویرانگر بازارهایی همچون ارز تلقی شود، به رشد اقتصادی کشور نیز کمک کند .

منبع: خبرگزاری ایسنا

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *