نحوه پیگیری اعلام وصول و خروج محموله‌های صادراتی

نحوه پیگیری اعلام وصول

آنچه در این مطلب خواهید خواند

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

نحوه پیگیری اعلام وصول و خروج محموله‌های صادراتی

دفتر صادرات گمرک ایران با صدور بخشنامه‌ای نحوه پیگیری اعلام وصول و خروج محمولات صادراتی را به گمرکات اجرایی ابلاغ کرد. براساس این بخشنامه گمرکات مبدأ موظفند پس از ارزیابی کالای صادراتی و صدور پروانه ظرف 15 روز با هماهنگی گمرک خروجی نسبت به پیگیری اعلام خروج اقدام نمایند.

به گزارش روابط عمومی سپاهان همراه به نقل از گمرک، متن بخشنامه به شرح زیر است: با توجه به مباحث طرح شده در همایش سراسری مدیران مورخ 13/5/95 و پیرو بخشنامه‌های و مکاتبات مکرر منتهی به شماره 46178/78 مورخ 12/3/95 و با عنایت به درج اطلاعات اظهارنامه‌های صادراتی و امکان فراخوانی اطلاعات مذکور توسط گمرکات مبدأ و مقصد از طریق سامانه جامع امور گمرکی ضمن تأکید بر مسئولیت توأمان گمرکات مبدأ و مقصد در این خصوص، و لزوم پیگیری‌های مستمر تا حصول نتیجه مراتب به شرح ذیل اعلام می‌گردد.

1- گمرکات مبدأ مؤظف هستند پس از ارزیابی کالای صادراتی و صدور پروانه ظرف مدت پانزده روز با هماهنگی گمرک خروجی نسبت به پیگیری اعلام خروج (ثبت خروج کالای صادراتی در سامانه جامع امور گمرکی، ابطال، در صورت احراز عدم خروج کالا با هماهنگی مرکز مبارزه با جرایم سازمان یافته نسبت به پیگیری قضایی) در سال‌جاری اقدام نمایند.

2- گمرکات مبدأ مؤظف هستند پس از استعلام و عدم پاسخ از گمرکات مرزی خروجی نسبت به اعلام ردیف‌های خروج نشده در قالب لیستی هر سه ماه یک بار به تفکیک گمرکات خروجی با ذکر شماره کوتاژ، تاریخ کوتاژ و دلیل عدم ثبت خروج مراتب را به ای دفتر منعکس فرمایند و از ارسال نامه یا رونوشت نامه مکاتبات داخلی اولیه با گمرکات مقصد به این دفتر خودداری فرمایند.

3- گمرکات مبدأ مؤظف هستند با عنایت به بندهای مطروحه موضوع مفاد بخشنامه صدرالاشاره به تفکیک 4 بند مورد درخواست (ارسال کوتاژهای خارج نشده سال 94، ارسال اعلام جرم‌های صادره سال 94، ارسال کوتاژهای خارج نشده سنوات قبل، ارسال کوتاژهای خارج نشده سال‌جاری) اقدام و مراتب به این دفتر منعکس نمایند.

4- گمرکات مبدأ مؤظف هستند از صدور بیجک بین تکراری اکیداً خودداری نمایند.

5- گمرکات مقصد صادرات مؤظف هستند ظرف مدت حداکثر پانزده روز به تعیین تکلیف ردیف‌های مرزی خالی وصول نشده پس از درج مشخصات کامل و شفاف (شماره کوتاژ، تاریخ، نوع، وزن، ارزش، صاحب کالا و…) به گمرک مبدأ صادرات اقدام نمایند و در صورت هرگونه ابهام و یا مشکلات احتمالی مربوط به ثبت خروج در سامانه امور گمرکی مراتب در اسرع‌وقت به دفتر محترم فناوری اطلاعات و ارتباطات منعکس و طی رونوشتی این دفتر را مطلع فرمایند.
6- گمرکات مقصد صادرات موظف هستند درخصوص کالاهای صادراتی از اول سال 1394 که در سامانه تجارت خارجی اعلام وصول گردیده ولی اطلاعات آن در سامانه جامع امور گمرکی منعکس نشدهاس، نسبت به ثبت اعلام وصول آن در سامانه جامع امور گمرکی ظرف مدت حداکثر یک ماه اقدام و به جهت جلوگیری از بلاتکلیفی مراجعین و گمرکات مراتب را به گمرکات مبدأ صادراتی منعکس نمایند. بدیهی است صرفاً کالاهای اعلام وصول نشده‌ای که در سامانه موصوف ثبت و مورد تأیید آن گمرکات می‌باشد، می‌بایست در سامانه جامع امور گمرکی ثبت وصول و خروج گردد و این موضوع شامل ردیف کالاهای که به علت‌های مختلف در مراجع قضایی در دست رسیدگی بوده و یا به عللی ابطال آن مورد تأیید واقع شده نمی‌گردد.

7- گمرکات مقصد صادرات موظف هستند پس از اعلام وصول کلیه حامل‌های کالاهای صادراتی مربوط به یک پروانه نسبت به ثبت نهایی پروانه صادراتی موصوف نیز در سامانه جامع امومر گمرکی (تأیید نهایی اعلام وصول به مبدأ) اقدام نمایند.

8- چنانچه محموله صادراتی اعلام خروج نشده تحت پلمب گمرک ارسال و بدون هماهنگی با گمرک پلمب الصاقی فک گردد ضمن اقدام لازم و قانونی درخصوص عدم خروج کالا از گمرک نسبت به پیگیری قضایی (به صورت توأمان جهت فک پلمب و عدم خروج کالای صادراتی) با هماهنگی مرکز مبارزه با جرایم سازمان یافته اقدام نمایند.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *