مجوز صرافی‌ها برای تامین نیازهای خرد

تامین نیازهای خرد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

صرافی ها

صرافی‌ها واحدهای اقتصادی کوچکی هستند که نیازهای خرد ارزی مسافران و شهروندان هر کشوری را سطح خرد برآورده می‌کنند. اساس کار آن‌ها بدین صورت است که هر روز صبح نرخ برابری ارزی از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی به آن‌ها اعلام می‌شود و بر اساس این نرخ برابری شروع به قیمت‌گذاری ارزهای مختلف می‌کنند و در طول روز این برابری را به‌صورت آنلاین با کشورهای حاشیه و صرافی‌های شهرهایی مانند هرات، دبی و دیگر شهرهای امارات متحده و یا ترکیه سنجیده می‌شود و نرخ ارز به‌روز می‌شود. از دیگر خدمات صرافی‌ها ارائه نرخ به‌روز طلا و سکه است که در حاشیه مبادلات ارزی انجام می‌شود. با شرکت سپاهان همراه ارائه دهنده خدمات ترخیص کالا ، واردات کالا از چین ، واردات کالا از دبی و حمل هوایی و حمل دریایی کالا همراه شوید.

صرافی‌ها در دوران تحریم

در دوران تحریم‌های بانکی و ناتوانی بانک‌ها در ارائه خدمات ارزی به بازرگانان و تجار ایرانی، صرافی‌ها نقش مهم‌تری در مبادلات مالی با دیگر کشورها ایفا کردند. علاوه بر تامین نیاز خرد مردم، بخش عمده‌ای صادرات و مبادلات ارزی بازرگانان ایرانی از طرف صرافی‌ها انجام و همچنین بخشی از برنامه و سیاست‌های دور زدن تحریم‌ها از طریق صرافی‌ها اجرا می‌شد. از این رو در سال 88 به بانک‌ها اجازه داده شد تا صرافی‌های خودشان را داشته باشند و بدین ترتیب شرکت صرافی توسعه صادرات ایران وابسته به بانک صادرات و شرکت صرافی بانک ملی نیز برای تامین نیازهای خرد بازار و مشتریان به‌وجود آمدند و باعث شدند دست واسطه‌ها از بازار ارز کوتاه شود

سیاست‌های جدید تامین نیاز خرد بازار

در ماه‌های بهمن و اسفند 96 بازار ارز دچار بحران شد و این بحران تا سال 97 هم ادامه یافت. قیمت دلار از 3700 تومان به 6 تا 7 هزار تومان افزایش یافت و کل اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار داد. مردم صف‌هایی طولانی برای خرید دلار بستند و بحران ادامه داشت تا این‌که دولت در روز 25 فروردین 97 تحت عنوان طرح یکسان‌سازی ارز ممنوعیت خرید و فروش فیزیکی ارز را اجرا کرد و باعث بازار معادلات ارزی تقریباً تعطیل شد.

سامانه نیما

بانک مرکزی برای تسهیل تامین نیازهای خرد ارز و ایجاد فضای امن برای خریداران و فروشندگان ارز، بهمن ماه سال 96 سامانه نیما که مخفف «نظام یکپارچه معاملات ارزی» است را راه‌اندازی کرد. در این سامانه متقاضیان خرید ارز درخواست خود را در یک سیستم یکپارچه در اختیار فروشندگان ارز قرار می‌دهند و فروشنده‌ای که تمایل به ارائه خدمات دارد، در بستری سالم و رقابتی پیشنهاد خریدار را پاسخ می‌دهد. بازرگانان نیز می‌توانند با مراجعه سامانه جامع تجارت درخواست خود را برای تامین ارز سفارش‌های غیربانکی ثبت نمایند و پس از ثبت سفارش، این درخواست به صورت خودکار به سامانه نیما انتقال پیدا می‌کند.

تامین نیازهای خرد

یکی از مزیت‌های سامانه نیما، دسترسی بازرگانان به تعداد زیادی از صرافی‌های بانکی و تضامنی است و بدین صورت این سامانه می‌تواند رقابت سالمی بین صرافی‌های موجود را در تامین نیاز خرد در این سیستم ایجاد کند. اما تا کنون این اتفاق نیفتاده و صاحبان صرافی‌های خصوصی مدعی هستند که ارزهای ارائه شده توسط بانک‌ها به صرافی‌ها فقط به صرافی‌های تحت نظر بانک‌ها بوده و صرافی‌های خصوصی کماکان در نبود ارز و تعطیلی به‌سر می‌برند.

این سامانه از تاریخ 3 اردیبهشت 97 به صورت رسمی شروع به کار کرده و بانک مرکزی اعلام کرده که در نظام ارزی جدید و با بهره‌گیری از سامانه نیما، هیچ واردات رسمی و قانونی بدون رصد و تأیید بانک مرکزی درخصوص جنبه‌های ارزی آن قابل انجام نیست.

بازار غیررسمی

پس از دستور دولت مبنی بر تک‌نرخی کردن دلار و قیمت 4200 تومانی آن، عرضه این دلار به صورت بسیار محدودی در صرافی‌ها انجام شد. از این رو به‌صورت طبیعی برای تامین نیازهای خرد بازار غیررسمی به‌وجود آمده که در آن بر قیمت دلار نظارتی وجود ندارد. از این رو نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با ایبنا با اشاره به عملکرد بانک مرکز در ساماندهی ارزی گفت:‌ «باز بودن میدان فعالیت صرافی‌ها باعث می‌شود که این واحدهای اقتصادی بتوانند از ظرفیت‌های خود برای ارائه خدمات به صادرکنندگان و متقاضیان ارز استفاده کنند.» او با تأکید بر وجود تقاضاهای بازار گفت:‌ «ما باید بژذیریم که وقتی محدودیت ارزی داریم و نمی‌توانیم تمام تقاضاها را پاسخ بدهیم پس ما قطعاً با سهمیه‌بندی و اولویت‌بندی و وجود بازار غیررسمی ارز و نرخ فراتر از نرخ مصوبه مواجه خواهیم شد.»

شرکت سپاهان همراه علاوه بر تخصص در امور صادراتی و وارداتی و انجام کلیه مراحل اداری و فیزیکی جابه‌جایی بار تجربه‌ای 20 ساله در کار با مقررات و قوانین ارزی، ریالی، باری و حمل‌ونقل کالا دارد که می‌تواند با مشاوره‌های تخصصی بهترین شرایط صادرات و واردات را باتوجه به محصول به شما ارائه دهد.

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *