مبارزه با پول‌شویی از طریق چک‌های رمزدار

مبارزه با پول‌شویی

آنچه در این مطلب خواهید خواند

در تازه‌ترین خبر نقل‌شده در همشهری آنلاین، بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای به شبکه بانکی کشور شرایط صدور و استفاده از چک‌های تضمینی را اعلام کرد. مهم‌ترین قسمت این بخشنامه این است که ازاین‌پس چک رمزدار فقط باید به نام ذینفع صادر شود و پشت‌نویسی و انتقال آن به دیگران ممنوع بوده و اعتبار ندارد. این بخشنامه که طبق مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا صادرشده با هدف جلوگیری از استفاده‌های احتمالی نامتعارف، احراز هویت واقعی شخص ذینفع و مبارزه با پول‌شویی صورت گرفته است.

همچنین شرایط صدور چک تضمینی به این بخشنامه پیوست شده که شامل موارد زیر هستند:

– صدور و تحویل چک تضمینی در شعبات بانک و زیر نظر متصدی با درج مشخصات متقاضی و گیرنده، شماره سریال و مبلغ، علت درخواست

–  امکان ابطال چک توسط متقاضی یا ذینفع و یا وکیل آن‌ها بدون پشت‌نویسی

–  اعضای هیئت‌مدیره مسئول اجرای این احکام

نکته مهم و اساسی این بخشنامه در این است که به دارندگان چک‌های تضمین‌شده‌ای که پیش از ابلاغ این دستور، مهلت داده شده تا ظرف مدت حداکثر یک ماه از تاریخ این بخشنامه، باید مبلغ چک را یا به‌صورت نقدی دریافت کرده و یا درخواست واریز به حساب بانکی خود نمایند. از طرفی پشت‌نویسی (ظهرنویسی) چک‌های تضمینی برای افراد دیگر در این مدت اعتباری نیز اعتبار ندارد. در غیر این صورت پس از پایان زمان مقرر، دارندگان چک‌های تضمینی تا پایان سال وقت دارند با مراجعه به یکی از شعب صادرکننده چک اطلاعات مربوط به مبادله مالی منشأ دریافت چک تضمین‌شده را ارائه کنند.

در ادامه این خبر آماری از روند صعودی و رو به رشد جابه‌جایی پول به‌وسیله چک‌های تضمینی طی یک ‌ساله گذشته منتشر شده که نشان می‌دهد در هفت ماه گذشته بیش از یک بیلیارد و ۵۸۹ هزار و ۲۸۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان از نقدینگی کشور با استفاده از ۶ میلیون و ۹۶۵ هزار و ۵۰۰ فقره چک رمزدار جابجا شده است. درحالی‌که در مدت مشابه پارسال ۵ میلیون و ۲۸ هزار و ۹۰۰ چک برای جابه‌جایی ۷۶۱ هزار و ۹۲۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان صادرشده بود.

منبع : همشهری آنلاین

 

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *