فرصت های صادراتی سال 97

فرصت های صادراتی

آنچه در این مطلب خواهید خواند

فرصت های صادراتی سال 97
همان طور که می دانید با توجه به وضعیت معیشیتی مردم و شرایط اقتصادی سال 97 را، سال حمایت از کالای ایرانی نامیدند. پس امسال تولید ملی یکی از محورهای اصلی اقتصاد ایران در نظر گرفته شده است. حال با توجه شرایط اقتصادی کشور، برنامه ریزی به گونه ای صورت گرفته است که بسترهای لازم برای تولیدکنندگان به گونه ای فراهم شوند تا بتوانند تولید خود را هم برای داخل کشور و هم برای خارج از کشور تامین نمایند. بنابراین فرصت های صادراتی سال 97 رو به افزایش است و همین موضوع می تواند به ایجاد اشتغال کمک شایانی کند. با شرکت سپاهان همراه ارائه دهنده خدمات ترخیص کالا ، واردات کالا از چین ، واردات کالا از دبی و حمل هوایی و حمل دریایی کالا همراه شوید.
بر اساس اطلاعیه هایی که از سران کشور به گوش می رسد، با وجود تمام محدودیت های مالی که کشور با آن رو به رو است تلاش بر این است که مشوق های صادراتی نادیده گرفته نشوند. این مشوق ها ربطی به در آمد های نفتی ندارند و در سایر زمینه ها مانند صادرات فرش در نظر گرفته شده اند. به عنوان مثال، کشور چین یکی از مقصد های اولیه صادراتی کشور ایران است. با توجه به جمعیت بالای این کشور، طبیعتا درخواست افراد برای محصولات صادراتی ایران زیاد است. فرش نمونه ای از کالاهاست که در سراسر جهان تقاضای بالایی دارد. این رد حالی است که کشور ما در این زمینه اصلا قوی عمل نمی کند.
البته برای افزایش فرصت های صادراتی سال 97 بانک ها نیز باید از تولید کنندگان حمایت کنند. و این حمایت را می تواند با پرداخت تسهیلات گوناگون به ثمر برساند. به عنوان مثال به بانک ملت ایروان ۱۰ میلیون یورو و به عراق ۱۰ میلیون یورو اختصاص یافته و به بانک تجارت پاریس قرار است خط اعتباری برای صادرات داده شود.

البته باید به این نکته اشاره کرد که افزایش فرصت های صادراتی سال 97 تنها به دولت و خدمات آن بستگی ندارد. صادرکنندگان باید به سراغ سرمایه گذاران خوب بروند و پروژه های صادراتی خود را به آن ها معرفی کنند و البته بازگشت سرمایه را نیز ضمین نمایند. برای این که این موضوع برای صادرکنندان عزیز به راحتی قابل انجام باشد می توانند از سامانه دولتی استفاده کنند و طرح های خود را در آن جا قرار دهند. به این ترتیب تمام سرمایه گذاران می توانند از طرح ها دیدن کرده و یکی را برای سرمایه گذاری انتخاب نمایند.

در صورتی که تمام مراحل صادرات کالا به درستی انجام شود، می توان تراز اقتصادی ایران را بهبود بخشید. قبل از تحریم، تراز اقتصادی ایران 4 بوده است در حالی که بعد از دوران تحریم این تراز به 7 سقوط کرده است. بنابراین باید تلاش کرد که فرصت های صادراتی سال 97 را به تعداد محدودی از اقلام غیر نفتی محدود نکنیم. وقتی که صادرات غیرنفتی محدود به چند قلم عمده باشد و در طیف محصولات صادراتی تنوع وجود نداشته باشد بزرگ‌ترین آسیب چنین صادراتی این است که با کوچک‌ترین تغییری در قیمت‌های جهانی یا تغییرات دیگر در بازارها (مانند ظهور یک رقیب جدید که محصولات را با قیمت پایین‌تری عرضه کند) ارزش صادرات تحت تاثیر قرار گرفته و شاهد کاهش مقطعی صادرات خواهیم بود. در یک اقتصاد نفتی هم با کاهش یا افزایش قیمت نفت، درآمدهای نفتی متاثر می‌شود. در اقتصاد متکی به منابع غیرنفتی نیز اگر این اقلام محدود باشد، تغییرات بازار جهانی و تغییرات ساختار بازار می‌توانند بر صادرات غیرنفتی اثر بگذارند.

فرصت های صادراتی
یکی دیگر از چالش هایی که در فرصت های صادراتی سال 97 وجود دارد، نوسان نرخ ارز است. البته فعلا دولت تصمیم گرفته است که یک نرخ تک رقمی برای ارز تعیین کند که این تنها یک راه حل موقت است. چرا که میزان نرخ تورم در ایران ثابت نیست. و اگر قیمت دلار با نرخ تورم تغییر نکند، کشور با مشکلات جدی اقتصادی رو به رو خواهد شد. با این وجود برای حل این مسئله افراد می توانند کالای خود را بیمه نمایند. البته افزایش نرخ ارز که برای صادرکننده‌ها مشکلی ندارد، آنها بیشتر نگران کاهش نرخ ارز هستند. اگر ۳۹۰۰ تومان تا ۳۹ تومان ارزان‌تر شود خود صادرکننده این ضرر ناشی از ارزانی ارز را می‌پذیرد، اما اگر ارزانی ارز از ۳۹ تومان نوسان بیشتری داشت، صندوق ضمانت صادرات این نوسان را می‌پذیرد و پوشش می‌دهد منتها لازمه‌ بهره‌مندی از این حمایت آن است که صادرکننده‌ برای بهره‌مندی از آن، خود را بیمه صندوق ضمانت صادرات کند.

بنابراین تنها راهی که به افزایش فرست های صادراتی سال 97 کمک می کند، افزایش تولید ملی است. در این مسیر مردم نیز باید از تولید کنندگان کمک کرده و همگی تلاش کنیم تا جایگاه ثابتی در زمینه های اقتصادی برای ایران فراهم کنیم.

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *