عودت تمام ذرت‌های آلوده به خارج از کشور

آنچه در این مطلب خواهید خواند

جمشید قسوریان جهرمی، رئیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، ضمن اشاره به محموله ذرت‌ های آلوده دامی ترخیص نشده از گمرک، بیان کرد: « ذرت ‌های آلوده، مجوزهای بهداشتی لازم را دریافت نکرده و از گمرک ترخیص نشده اند؛ به همین خاطر مشمول اموال متروکه گردیده و در همان محلی که قرار داشتند، یعنی گمرک بنادر، تحت کلید ما قرار گرفتند.»

وی میزان محموله تحت کلید این سازمان را ۱۲۵ هزار تن عنوان کرد و گفت: «تحت هیچ شرایطی اجازه مصرف ثانویه، فروش داخل و فروش به کشور همجوار را نداریم.»

وی در خصوص اعاده این محموله تصریح کرد: «لازم است این محموله‌ها به مبدا خود و یا به کشوری که درخواست داشته باشند که مصرف دیگری برای این محموله ها انجام دهد اعاده شود. رئیس جمهور نیز پیش از این برای امحا و یا اعاده این محموله دستور داده بود.»

لازم به ذکر است با توجه قرارگرفتن این محموله در محدوده منطقه آزاد و ویژه، اعاده آن به مبدا و یا کشورهای درخواست کننده از لحاظ حقوقی مشکلی برای کشور ایجاد نخواهد کرد. بر همین اساس گمرک در حال انجام مکاتبات برای اعاده آن به خارج از کشور است. قسوریان جهرمی در رابطه با عدم امحای این محموله نیز توضیح داد: «امحای این حجم محموله زمان‌بر است و هزینه های سنگینی را نیز به دنبال دارد، به همین خاطر مقرر شد که محموله های مذکور اعاده شود.» وی انتقال محموله جهت امحا را نیازمند ۶۵۰۰ تریلی دانست.

شایان ذکر است در سال ۱۳۹۵ به دنبال وارات میزان ۱۲۵ هزار تن ذرت از کشور برزیل در بندر امام خمینی (ره) و انتقال آن به انبارهای ذخیره کالاهای اساسی، اداره استاندارد خوزستان آزمایشات لازم از جمله آزمون آفلاتوکسین را بر روی این محموله انجام داد و آلوده بودن این کالا به آفلاتوکسین (ماده ای سرطان‌زا) را تایید کرد. در همین راستا از وارد شدن این محموله به چرخه تولید جلوگیری شد چرا که مطابق با اعلام سازمان ملی استاندارد ایران در صورتی که این ذرت‌ها مورد استفاده دام قرار بگیرد، اثرات سمی آنها  وارد گوشت و شیر دام‌ها می شود و برای سلامتی انسان بسیار مضر است.

گفتنی است طی ماه های گذشته اخبار متعددی در خصوص این ذرت ها منتشر شده است و یکی از خبرهای حاشیه ساز نیز مربوط به اجازه ترخیص ۳۵۰ هزار تن ذرت آلوده وارداتی بوده که در واکنش به آن، دیروز بیانیه مشترکی از سوی سازمان ملی استاندارد ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران و وزارت جهاد کشاورزی منتشر شد که در آن تاکید شده است کیفیت و سلامت ۳۵۰ هزار تن ذرت مذکور پیش از ورود به کشور از طرف سه مرجع نظارتی سازمان ملی استاندارد ایران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان دامپزشکی پایش و تایید شده و سپس مجوزهای لازم برای ترخیص صادرگردیده است. بنابراین مطابق با این اظهارات برای ذرت هایی که آلودگی آن در آزمایش های متعدد به اثبات رسیده، مجوز ورود به کشور صادر نشده و از ترخیص آنها ممانعت به عمل آمده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *