علل نوسانات ارزی از نظر رئیس‌کل بانک مرکزی

آنچه در این مطلب خواهید خواند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبر، عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی روز پنج‌شنبه پس از بازگشت از چین در یادداشت اینستاگرامی علل رشد ارز طی روزهای اخیر را ورود ده‌ها قلم کالا توسط ملوانان و مرزنشینان دانست و افزود: « در سه روز گذشته بازار ارز شاهد نوسانات همراه با رشد نرخ ارز بود. در حالی که از اوایل هفته با مجوز صادره به آن بخش از صادرکنندگانی که در خصوص نحوه بازگرداندن ارز خود به چرخه اقتصاد عملکرد خوبی داشته‌اند، قائدتا بایستی شاهد عرضه بیشتر ارز و کاهش نرخ آن می‌بودیم. چرا این‌گونه شد؟ یک دلیل برمی‌گردد به مصوبه آزادی ورود ده‌ها قلم کالا از طریق مرزنشینان و ملوانان.»

وی در ادامه اذعان کرد: « در شرایط تحریم و محدودیت‌های ارزی، این دسته از تصمیمات، واردات اجناس غیرضروری در موقعیت زمانی تحریم را افزایش داده و قطعاً موجب افزایش تقاضای ارز در سلیمانیه، دوبی، هرات،…. و متعاقباً در بازار ایران شده است.»

رئیس شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد: «از هیئت‌وزیران با فوریت تجدیدنظر در این مصوبه را خواهم خواست؛ باید روش دیگری برای این کار یافت. امروز ثبات بازار ارز برای کشور امری بسیار ضروری است.»

همتی همچنین در پایان افزود: «البته عامل مهم روانی اجلاس FATF هم مزید بر علت شده که البته، اطلاعات دریافتی حاکی است در این مقطع نیز احتمال تعلیق بسیار زیاد است.»

 

چند روز پیش شهریار حیدری مدیرکل امور مرزی وزارت کشور خبر تصویب آیین‌نامه خروج ۱۰۰ قلم کالا از  ۱۳۳۹ قلم کالای ممنوعه گروه ۴ را برای مرزنشینان و ملوانان و نیز آیین‌نامه ورود ۴۸ قلم کالای اساسی موردنیاز مرزنشینان با معافیت ۱۰۰ درصدی حقوق برای مواد خوراکی و ۵۰ درصدی برای مصارف خانگی را اعلام کرده بود.

وی هدف از این کار را ایجاد رونق در فعالیت‌های تجاری مناطق مرزی استان‌های کردستان، کرمانشاه، آذربایجان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان اعلام کرده بود.

منبع: شبکه خبر

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *