عزم چین برای توسعه سرمایه گذاری مشترک در ایران

آنچه در این مطلب خواهید خواند

عزم چین برای توسعه سرمایه گذاری مشترک در  ایران

مجیدرضا حریری نایب رییس اتاق مشترک ایران و چین گفت: چین با داشتن تکنولوژی های برتر همواره خواهان سرمایه گذاری در ایران بوده است. این کشور مصمم است که سرمایه گذاری های خود را بصورت مشترک و یا فاینانس انجام دهد.
نوع اقتصاد ایران و چین مکمل است و در سفر اخیر رییس جمهور چین به ایران، تفاهم نامه ای به امضا رسید که طی آن سالانه حجم روابط دو کشور به 60 میلیارد دلار ارتقاء یابد.

به گزارش روابط عمومی سپاهان همراه به نقل از اگزیم نیوز، مجیدرضا حریری نایب رییس اتاق مشترک ایران و چین با تاکید بر مکمل بودن اقتصاد دو کشور گفت: اصلاحات در کشور چین همزمان با وقوع انقلاب اسلامی در ایران بوده است و هر دو کشور پس از اصلاحات سیاسی در داخل سیاست گردش به شرق را از منظر اقتصادی اجرا کردند. بنابراین می توان گفت دو کشور مزبور از لحاظ اقتصادی و سیاسی بسیار به هم نزدیک می باشند.
وی ادامه داد: اقتصاد چین دومین اقتصاد جهانی بشمار می آید و از آنجاییکه ایران با آمریکا به عنوان اولین اقتصاد دنیا رابطه خوبی ندارد طبیعی است که به استمرار ارتباطات اقتصادی با چین تاکید کند.
حریری افزود: نوع اقتصاد ایران و چین مکمل است بطوریکه چین نیازمند مواد اولیه و انرژی است که از ایران تامین می کند و ما نیازمند ماشین آلات و کالاهای صنعتی هستیم. چین از منظر روابط تجاری با سایر کشورها رتبه نخست را داراست و در منطقه خاورمیانه نیز جزو سه شریک اول کشورهای منطقه است. این کشور با کشورهایی همچون عربستان، امارات و عمان که اقتصادهایی متکی به فروش مواد اولیه و انرژی دارند روابط اقتصادی خوبی را برقرار کرده است.

نایب رییس اتاق مشترک ایران و چین تصریح کرد: در سفر اخیر رییس جمهور چین به ایران، وی بر توسعه روابط با ایران بسیار تاکید داشت. در این سفر تفاهم نامه ای به امضا رسید که طی آن سالانه حجم روابط دو کشور به 60 میلیارد دلار ارتقاء یابد که رقم قابل دسترسی است. وی در خصوص سرمایه گذاری های مشترک با چین نیز توضیح داد: چین با داشتن تکنولوژی های برتر همواره خواهان سرمایه گذاری در ایران بوده است. این کشور مصمم است که سرمایه گذاری های خود را بصورت مشترک و یا فاینانس انجام دهد.

حریری افزود: بیشترین کالاهای صادراتی ما به چین شامل مواد اولیه، سنگ آهن، مس، پتروشیمی و میعانات گازی است. متاسفانه ایران کالاهای صنعتی با تکنولوژی بالا تولید نمی کند اما اگر ایران بتواند کالاهایی با ارزش افزوده بالاتر تولید کند مطمینا چین می تواندکشوری با پتانسیل بالا و شریک تجاری خوبی برای ما باشد.
در یک جمع بندی می توان گفت وضعيت اقتصادی و روابط تجاری ايران و چين به نحوی است كه هر دو در سايه‌ی همكاري های متقابل، بسياری از نيازهای همديگر را پوشش مي‌دهند. از طرف ديگر، همكاري های دو كشور در سالهای اخير به نحو روزافزونی گسترده‌تر شده است و عزم رهبران دو كشور برای گسترش همكاري های سياسی و اقتصادی و فرهنگی نيز جزم‌تر از گذشته است که نشان از وابستگی اقتصادی دو کشور می باشد.

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *