چین و ترکیه علیه آمریکا به سازمان تجارت جهانی شکایت کردند

سازمان تجارت جهانی

آنچه در این مطلب خواهید خواند

پس از وضع تعرفه های دو برابری دولت آمریکا بر روی فولاد و آلومینیوم وارداتی از ترکیه ، این کشور با طرح شکایت علیه آمریکا به سازمان تجارت جهانی خواستار رایزنی این نهاد در خصوص اختلاف این کشور با ایالات متحده در ارتباط با وضع تعرفه های اضافی بر روی فولاد و آلومینیوم شد.  ترکیه ایالات متحده آمریکا را متهم به نقض قوانین تجارت جهانی و دوبرابر کردن تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم کرده است. طبق قوانین تجارت جهانی تعرفه ابتدایی بر روی فولاد 25 درصد و بر روی آلومینیوم 10 درصد بوده است ولی دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا این تعرفه را به ترتیب به 50 و 20 درصد افزایش داده است  و دلیل آن مربوط به بازداشت کشیش آمریکایی در ترکیه به جرم دست داشتن در کودتای این کشور می شود. ترکیه نیز بعد از وضع این تعرفه ها از سوی آمریکا ، در اقدام مشابهی بر روی ۲۲ کالای آمریکایی تعرفه اضافی وضع کرده است . طبق قوانین تجارت جهانی ، آنکارا و واشنگتن به مدت 60 روز ، برای حل و فصل این اختلافات از راه مذاکره مهلت دارند و در صورتی که به توافق نرسند سازمان تجارت جهانی در این خصوص تصمیم گیری خواهد کرد.

اما به غیر از ترکیه ، کشور چین هم فرایند حل دعوی با آمریکا را درخصوص تدابیر حمایتی واشنگتن در جهت کمک به تولیدکنندگان این نوع کالاها در آمریکا و پرداخت یارانه به آنها را در سازمان تجارت جهانی به صورت رسمی آغاز کرده است. پکن مدعی شده است تدابیر آمریکا به منافع تجاری چین ضرر رسانده و به همین دلیل چین برای حفظ منافع مشروع خود و مقررات تجارت چند جانبه ، شروع به حل مناقشه در سازمان تجارت جهانی کرده است.

گائو ، سخنگوی وزارت بازرگانی چین اقدام آمریکا در خصوص وضع تعرفه 30 درصد بر روی کالاهای تولید حوزه انرژی های تجدید پذیر و پرداخت یارانه به تولید کنندگان این نوع کالا و دیگر کالاهای مربوط به انرژی های نوین را موجب برخورداری صنایع آمریکا از مزایای غیرمنصفانه در رقابت های بازاری و وارد شدن زیان به شرکت های چینی دانست و خواستار توقف تدابیر نادرست از سوی آمریکا و  احترام گذاشتن به مقررات سازمان تجارت جهانی شد.

در چند هفته اخیر کمیته مقررات تعرفه گمرکی شورای دولتی چین با صدور اطلاعیه ای در واکنش به این عمل دولت آمریکا برای افزایش 25 درصدی تعرفه بر روی حدود 200 میلیارد کالای صادراتی چین، اعلام کرد دولت چین نیز بر پنج هزار و 207 قلم کالای وارداتی از آمریکا به ارزش 60 میلیارد دلار، بین پنج تا 25 درصد تعرفه اعمال کرده است. وضع 34 میلیارد دلار تعرفه بر روی کالاهای وارداتی از سوی هر دو کشور موجب افزایش شدت جنگ تجاری میان آن ها شده است.

 

منبع : اقتصاد نیوز

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *