شناسه ارزش کالا یا TSC چیست؟

TSC گمرک

آنچه در این مطلب خواهید خواند

شناسه TSC یا همان Tariff Specific Code، یک کد چهاررقمی است که توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران برای تعیین ارزش گمرکی کالاهای وارداتی و صادراتی تعیین می‌شود. این کد بر اساس مشخصات کالا، از جمله کد تعرفه، مدل، مشخصات فیزیکی، شیمیایی و فنی، تعیین می‌شود.

سامانه TSC گمرک

برای جستجوی شناسه ارزش کالا می‌توانید از سامانه TSC گمرک استفاده کنید. برای جستجو میتوانید کد تعرفه و یا قسمتی از اطلاعات TSC مثل برند کالا و شرح کالا را در وبسایت گمرک وارد کنید.

به روز کردن سیستم های گمرکی، موازی بودن با فرایندهای تجارت جهانی و روان سازی فعالیت های ترخیص کالا از جمله مواردی است که همواره در حوزه فعالیت های گمرک قرار داشته است. در راستای ایجاد رویه واحد در بررسی و تعیین ارزش کالا، گمرک ایران اقدام به طراحی و بهره‌برداری از سامانه تعیین ارزش کالاها Tariff specification code کرده است که آن را TSC می‌نامیم.

خدمات سپاهان همراه: حل اختلافات گمرکی

مزایای استفاده از TSC گمرک

پیش از راه‌اندازی سامانه TSC، ارزش گمرکی کالاها توسط کارشناسان گمرک تعیین می‌شد. این امر، امکان بروز اختلاف در ارزش‌گذاری کالاها را افزایش می‌داد. همچنین، فرایند تعیین ارزش گمرکی، زمان‌بر و پیچیده بود.

با راه‌اندازی سامانه TSC، ارزش گمرکی کالاها بر اساس مشخصات کالاها در یک بانک اطلاعاتی، به‌صورت خودکار تعیین می‌شود. این امر، باعث یکسان‌سازی ارزش‌گذاری کالاها در تمام گمرکات کشور شده و از بروز اختلافات در ارزش‌گذاری کالاها جلوگیری می‌کند. همچنین، فرایند تعیین ارزش گمرکی را ساده‌تر و سریع‌تر کرده است.

برای دریافت شناسه TSC کالا، واردکنندگان و صادرکنندگان می‌توانند از طریق سامانه جامع امور گمرکی، مشخصات کالای خود را وارد کرده و شناسه TSC را دریافت کنند.

مزایای استفاده از شناسه TSC در امور گمرکی عبارت‌اند از:

  • یکسان‌سازی ارزش‌گذاری کالاها در تمام گمرکات کشور
  • جلوگیری از بروز اختلافات در ارزش‌گذاری کالاها
  • ساده‌تر و سریع‌تر شدن فرایند تعیین ارزش گمرکی
  • تسهیل و روان‌سازی تجارت

در حال حاضر، اطلاعات مربوط به ارزش بیش از ۷۰ هزار کالا در سامانه TSC ثبت شده است.

ارتباط و تفاوت TSC با HS Code

TSC  و HS Code هر دو کدهای طبقه‌بندی کالا هستند که برای اهداف مختلف استفاده می‌شوند. HS Code یک کد هشت رقمی است که توسط سازمان جهانی گمرک (WCO) تعیین می‌شود. این کد بر اساس ویژگی‌های مشترک کالاها، مانند مواد تشکیل‌دهنده، کاربرد و نحوه استفاده، طبقه‌بندی می‌شوند. در حالی که HS Code برای طیف گسترده‌ای از اهداف استفاده می‌شود، از جمله:

  • طبقه‌بندی کالاها و خدمات
  • محاسبه حقوق ورودی و مالیات
  • جمع‌آوری آمار تجاری

TSC یک کد چهار رقمی است که توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران برای تعیین ارزش گمرکی کالاهای وارداتی و صادراتی تعیین می‌شود. این کد بر اساس مشخصات کالا، از جمله کد تعرفه، مدل، مشخصات فیزیکی، شیمیایی و فنی، تعیین می‌شود. TSC برای تعیین حقوق ورودی و سایر عوارض و مالیات‌های گمرکی استفاده می‌شود.

تفاوت‌های اصلی بین TSC و HS Code 

  1. تعداد رقم‌ها: HS Code یک کد هشت رقمی است، در حالی که TSC یک کد چهار رقمی است.
  2. هدف: HS Code برای طبقه‌بندی کالاها و خدمات استفاده می‌شود، در حالی که TSC برای تعیین ارزش گمرکی کالاها استفاده می‌شود.
  3. سازمان تعیین‌کننده: HS Code توسط سازمان جهانی گمرک تعیین می‌شود، در حالی که TSC توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌شود.

رابطه بین TSC و اچ‌اس کد

TSC بر اساس HS Code تعیین می‌شود. چهار رقم اول TSC با HS Code یکسان هستند. دو رقم آخر TSC توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران برای تعیین ارزش گمرکی کالا تعیین می‌شوند.

اطلاعات مفید در سامانه TSC گمرگ برای کاربران

وقتی در سامانه EPL کد 4 رقمی شناسه ارزش کالا را وارد می‌کنیم جدولی از اطلاعات به ما داده می‌شود. البته  برای جستجو میتوانید کد تعرفه یا قسمتی از اطلاعات TSC مثل برند کالا و شرح کالا را وارد کنید. در اینجا  رکوردهایی که با رنگ قرمز نمایش داده میشوند حذف شده اند و قابل استناد نیستند.  رکوردهایی که با رنگ آبی نمایش داده میشوند تغییر کرده اند و با استفاده از لینک مشاهده تاریخچه امکان رویت تغییرات وجود دارد. در ضمن اگر داخل هر باکس اگر از چند کلمه استفاده می‌کنید بین آنها یک خط تیره یا فاصله قرار دهید.

در پایین نمونه ای از جدول نمایش داده شده در سامانه TSC گمرک را می‌آوریم و پایین‌تر به توضیحات هر ستون می‌پردازیم.

تعرفهشناسهشرح کالاارزش گمرکیکشور سازندهبرند کالا

مدل و مشخصات فنی کالا

واحد کالانوع خریددرصد حقوق ورودیتاریخچهسابقه استاندارد
731815904452BOLT__پيچ__SANTAFE CM-70.11 USDKR(کره (جنوبي)HYUNDAI1140306281عددFOB20مشاهدهمشاهده
854430204452WIRING ASSY-MAIN__دسته سيم اصلي__CERATO (A7)426.11 USDKR(کره (جنوبي)KIA91126A7100عددFOB4مشاهدهمشاهده
840991904452TAPPET__استكان تايپت__CADENZA (JG)3.2 USDKR(کره (جنوبي)KIA222263CBD0عددFOB15مشاهدهمشاهده
731816904452مهره170.0 JPYJP(ژاپن)NISSANNUT-Model:Maxima-Part Number:925941M20AعددFOB20مشاهدهمشاهده

تعرفه:

تعرفه یک کد 8 رقمی جهانی است که برای هر کالا یکتاست.

شناسه:

شناسه همان شناسه 4 رقمی ارزش کالاست.

شرح کالا:

در این بخش توضیحات نوع کالا به زبان فارسی-انگلیسی (ترکیبی) نوشته می‌شود. مثلا مهره، پیچ یا هر توضیح دیگری که در مورد کالای مورد نظر در این ردیف تعرفه‌ای قرار داشته باشد.

ارزش گمرکی:

گمرک برای تعیین عوارض، نرخ ارزش کالاها را هم مشخص کرده است. این نرخ فعلا بر حسب دلار است و شامل هزینه‌های دیگر (در صورت بیمه و حمل) هم می‌شود.

نوع خرید:

برای تخمین ارزش کالا باید نوع خرید مشخص باشد. اینجا معمولا FOB لحاظ می‌شوند و به معنی قیمت و هزینه تمام شده تا پیش از ترخیص است.

درصد حقوق ورودی:

شاید این مهم‌ترین اطلاعاتی باشد که در جست‌وجوی TSC به آن می‌رسیم. حقوق گمرکی یکی از وجوهی است که در گمرک از کالا های وارداتی دریافت می شود. این به نوعی مالیات غیر مستقیم است و توسط گمرک وصول می شود.

دیگر اطلاعاتی مثل کشور سازنده، برند کالا مدل و مشخصات فنی کالا در این جدول هم وجود دارد که در کنار تاریخچه و سابقه استاندارد شامل اطلاعات کامل و مفیدی برای استفاده کاربران می‌شود.

تعرفه 

برای تشخیص ارزش کالا و همینطور دانستن اینکه کالای مذکور در چه دسته ای طبقه بندی شده است، می بایست از کتاب قانون مقررات صادرات و واردات ماهیت آن را جست و جو و تعرفه آن را پیدا کنیم. همچنین برای اطمینان بیشتر می توانیم سوابق ان را از سامانه جامع امور گمرکی چک کنیم.

تعیین تعرفه صحیح برای کالا، کار حساس و مهمی است. اگر در تعیین تعرفه کالا اشتباه شود و یا به تشخیص گمرک متناسب با کالا نباشد، مشکلاتی را برای صاحب کالا به وجود خواهد آورد. بیشتر این مغایرت‌ها که در تعیین تعرفه کالا اتفاق می‌افتد، باعث اختلاف بین صاحب کالا و گمرکات می‌شود. برای رفع مشکلات پیش آمده الزاما باید پرونده به کمیسیون رسیدگی اختلافات گمرکی ارجاع داده شود. از این رو گرفتن تعرفه قانونی و متناسب و تعیین دقیق ماخذ ورودی کالا از طریق شناسه ارزش کالا یا TSC باعث جلوگیری از این مشکلات می شود.

با این تفاسیر بهتر است برای اطمینان خاطر و پیشگیری از بوجود آمدن این چنین مسائلی، تعرفه کالاهای جدیدی را که صاحبان کالا قصد وارد کردن آن را از خارج دارند، با ارسال نمونه ای از کالای مورد نظر به دفتر تعرفه گمرک ایران مشخص شود.

با این کار می‌توانند از ارزش کالای وارداتی خود، میزان حقوق ورودی، سود بازرگانی و سایر شرایط آن کالا، زمان ورود به گمرک ایران مطلع شوند. توضیحات ذکر شده به عینه در برگه درخواست استعلام تعرفه بعنوان اجرای ماده 43 قانون امور گمرکی ذکر شده است.

نحوه استعلام شناسه ارزش کالا

نحوه استعلام تعرفه به این صورت است که فرم استعلام کالا، به صورت کامل تکمیل می‌شود. این فرم شامل تعرفه از جمله مشخصات کالا و شماره پروفرما است. ارائه مدارک لازم از جمله پروفرما، نمونه کالا، اصل کاتالوگ و بروشور و همچنین پرداخت مبلغ معینی برای هزینه تعیین تعرفه و مابقی اقدامات لازم از دفتر تعرفه می بایست انجام پذیرد.

باید در نظر داشت که گرفتن استعلام تعرفه از دفتر مربوطه بسیار کار زمان بر و دشواری است. بهتر است برای گرفتن نتیجه بهتر و صرفه جویی در زمان خود این کار را به افراد متخصص بسپاریم. یکی از خدمات شرکت سپاهان همراه گرفتن تعرفه های قانونی، به استناد به تبصره‌های قانونی و ایجاد کمیته فنی و دفاع از کالا است. کارشناسان این مجموعه این توانایی را دارند که بهترین و به صرفه ترین تعرفه را به صورت کاملاً  قانونی برای مشتریان خود رقم بزنند.

 

3.5/5 - (35 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *