از سرگیری روابط دیپلماتیک چين و ژاپن

چين و ژاپن

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بحران روابط دیپلماتیک و اقتصادی که بین چین و ژاپن اتفاق افتاده بود سرانجام با درخواست پکن از توکیو مبنی بر حفظ روابط بین دو کشور در تمامی حوزه ها ، به پایان رسید. طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، نائوتو کان، نخست وزیر ژاپن با انتشار بیانیه ای از چین خواست که به عنوان یک عضو مسئول جامعه بین‌الملل به درستی رفتار کند ، چرا که نسبت به افزایش بودجه نظامی پکن در فعالیت‌های دریانوردی بسیار نگران بود. ما ژائو ژو، سخنگوی اصلی وزارت امور خارجه چین نیز بعد از این بیانیه ، اظهار کرد: “چین اهمیت بسیار زیادی برای روابطش با ژاپن قائل است. ما امیدواریم که ژاپن با چین برای از سرگیری روابط دوجانبه در تمام زمینه‌ها همکاری کند.”

همچنین طبق گزارشات منتشر شده از خبرگزاری رویترز، نائوتو کان اظهار داشت که روابط خوب بین چين و ژاپن برای کشورش اهمیت زیادی دارد و خواهان برقراری آرامش در روابط 2 کشور شد. چین نیز با اعلام اینکه اختلافات دیپلماتیک فعلی نباید به تیره‌تر شدن روابط با ژاپن بینجامد ، برای نشان دادن حسن نیت خود اجازه آزادی 3 کارگر ساختمانی ژاپنی که گفته می شود به مدت 11 روز به اتهام فیلمبرداری غیرقانونی از اماکن نظامی در چین بازداشت بودند را صادر کرد، البته هنوز یک نفر از این کارگران به منظور ادامه بازجویی‌ها در چین بازداشت است.

لازم به ذکر است اختلافات به وجود آمده بین این دو کشور بر سر مالکیت جزایر سنکاکو بود و هر دو ادعای مالکیت این جزایر را دارند و تنش های بین دو کشور هنگامی بالا گرفت که در حدود 3 هفته پیش یک کشتی ماهیگیری چینی در نزدیکی این جزایر توسط نیروهای ژاپنی بازداشت شد و به دنبال این جریان چین روابط دیپلماتیک خود را قطع و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط این ناخدا شد. ژاپن نیز در نهایت هفته گذشته وی را آزاد کرد.

منبع : جام جم آنلاین

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *