رشد قابل‌توجه واردات لوازم جانبی موبایل از چین

آنچه در این مطلب خواهید خواند

در تازه‌ترین گزارش منتشر شده از اقتصاد نیوز، به بررسی علل و عوامل افزایش واردات لوازم جانبی موبایل از چین به ایران پرداخته و عنوان کرده که  مهم‌ترین دلیل این امر، افزایش دلار و آشفتگی بازار موبایل است. در طی چند ماه گذشته نرخ ارز نوسانات زیادی داشته و سیر صعودی پر شتابی را پیموده بود و همین سبب شد که فروشندگان لوازم جانبی موبایل را به دردسر انداخته و مجبور به افزایش نرخ این محصولات شدند. همچنین با کاهش یافتن کالاها و نیز قیمت بالای آن‌ها، خریداران لوازم جانبی موبایل را بر آن داشت که به‌جای محصولات اصل و گارانتی‌دار از اجناس چینی با قیمت پایین‌تر و در دسترس استفاده نمایند. البته در طی این مدت قیمت اجناس چینی نیز رشد کرده و دیگر فاصله چندانی با محصولات اصل ندارند.

در ادامه این خبر آمده که قیمت اجناس مرتبط با موبایل رشد ۲ الی ۳ برابری را در این مدت چند ماه کرده است. به طور مثال هدست موبایل اصل و گارانتی‌دار از ۱۸۰ هزار تومان به ۵۱۰ هزار تومان رسیده و جنس چینی آن از ۵۰ هزار تومان به ۱۲۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است. از همین رو اغلب واردکنندگان لوازم جانبی شرکتی مجبور به کاهش تعداد محصولات وارداتی و در مقابل افزایش اجناس بدون گارانتی شده‌اند.

از یک سوی دیگر هم‌اکنون معاملات در حوزه واردات لوازم جانبی موبایل شرکتی و با گارانتی به نرخ درهم روز انجام می‌شود که با توجه به تغییرات مداوم قیمت‌های ارز، در فاکتور قیمت ریال تخمینی محاسبه شده اما هزینه اجناس به نرخ روز باید پرداخت شود که باعث زیان‌آوری واردکنندگان می‌گردد. از طرفی دیگر نوسانات زیاد، قیمت‌گذاری بر رو محصولات را با مشکل جدی رو‌به‌رو کرده است.

در آخر گفته شده که با توجه به این‌که یوآن چین نسبت به نرخ دلار و درهم کمترین نوسان و تغییر را در ظرف چند ماه اخیر داشته، که همین یکی دیگر از علل افزایش واردات لوازم جانبی موبایل از چین است.

هر چند در بین محصولات چینی برندهای معتبر هست که کیفیت آن‌ها با محصولات اصل و شرکتی برابری می‌کند.

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *