تمایل عمان به افزایش تجارت با ایران

تمایل عمان

آنچه در این مطلب خواهید خواند

علی بن مسعود بن علی السنیدی، وزیر تجارت و صنایع عمان ضمن شرکت در هجدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عمان، به شرایط فوق العاده کشور خود و مشکلاتی که بر اثر بحران اقتصادی جهانی برای بسیاری از کشورها ایجاد شده است اشاره کرد و تلاش عمان را در جهت افزایش روابط تجاری و اقتصادی خود با کشورهایی همچون ایران عنوان کرد. وی همچنین با بیان اینکه این کشور از طریق کریدور شمال جنوب قادر خواهد بود تا بخشی از نیازهای خود برای امنیت غذایی را فراهم نماید، گفت:« اهتمام ویژه ای برای توسعه روابط تجاری با ایران داریم و در نظر داریم که با همکاری بخش خصوصی دو طرف حجم مبادلات تجاری میان ایران و عمان را گسترش دهیم.»

وی ادامه داد:« در این هیات رسمی بیش از سی تن از تجار عمانی حضور دارند که نماینده تمام بخش های اقتصادی هستند و تلاش می کنند تا زمینه همکاری با بخش های مختلف اقتصادی ایران را فراهم نمایند. این در شرایطی است که پادشاهی عمان به تازگی قوانین اقتصادی را مصوب کرده است که از جمله آن قوانین مربوط به شرکت های تجاری، ورشکستگی و سرمایه گذاری خارجی است که می تواند مزایای زیادی را برای تجار به همراه داشته باشد. »

به گفته وزیر تجارت و صنایع عمان در حوزه ورزش و حمل و نقل دریایی بین پادشاهی عمان و ایران توافقی به امضا خواهد رسید و عمان در تلاش است تا در این حوزه تشویق سرمایه گذاری و افزایش سطح همکاری های تجاری را به همراه داشته باشد. وی از شرایط مناسب روابط میان ایران و عمان خبر داد و گفت:« عمان از راه ایران می تواند به کشورهای حاشیه دریای خزر متصل گردد و در تامین نیازهای خود از پتانسیل های ایران بهره مند شود، در حالی که پادشاهی عمان اهتمام ویژه ای برای امنیت غذایی خود قائل است و از استرالیا برزیل و هند کالا وارد کرده است. اما هنوز نتوانسته از ایران و از طریق کریدور شمال جنوب شرایط مناسبی را برای تامین کالاهای خود فراهم آورد.»

علی بن مسعود بن علی السنیدی تصریح کرد:« این اجلاس فرصت خوبی است که بتوان نه تنها برای واردات و صادارت کالا از ایران و بالعکس برنامه ریزی کرد، بلکه عمان از ایران جهت صادرات به کشورهای همسایه نیز بهره برداری لازم را صورت دهد.» وی به توسعه های صورت گرفته در حوزه پتروشیمی طی سال های گذشته نیز اشاره کرد و گفت:« قصد داریم شاهد گسترش حضور کالاهای تولیدی این حوزه در بازارهای مجاور نیز باشیم که در این میان مناطق آزاد می توانند نقش مناسبی را ایفا نمایند. همانگونه که مناطق صحار و سلاله در این زمینه می توانند نقش مناسبی ایفا کنند.»

وی همچنین به همکاری های صورت گرفته برای صدور روادید میان تجار ایرانی و عمانی و ارائه خدمات بسیار مناسب و شایسته برای آنها اشاره کرد و از عدم وجود هیچ گونه شکایتی در این مدت از تجار و شرکت های ایرانی و عمانی خبر داد. علی بن مسعود بن علی السنیدی در ادامه به جایگاه مناسب میوه های ایرانی در بازار عمان اشاره کرد و گفت:« می توان در قالب توافق نامه ای که در کمیسیون همکاری های مشترک دو کشور به امضا می رسد بر روی آزمایش باقی مانده سموم کشاورزی وضعیت مناسبی را برای صادرکنندگان ایرانی به لحاظ زمان و انجام آزمایش های لازم فراهم آورد.»

شایان ذکر است بعد از دو سال همکاری مشترک میان ایران و عمان در حال حاضر تبادلات تجاری و اقتصادی این دو کشور نیازی به واسطه ندارد و میوه و سبزی های ایرانی مستقیما وارد کشور عمان می شود. وی در پایان ضمن اشاره به دیدار خود با رئیس کل بانک مرکزی به بهره مند شدن از ابزار تهاتر برای ساماندهی نقل و انتقالات پولی نیز تاکید کرد.

منبع : خبرگزاری مهر

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *