آخرین و جدیدترین تحولات فهرست کالاهای مشمول ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی

ارز دولتی ۴۲۰۰

آنچه در این مطلب خواهید خواند

در طی سه ماه گذشته، فهرست محصولاتی که به آن‌ها ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی اختصاص می‌یابد، بارها تغییر داشته و هر بار اقلامی به آن اضافه و کم شده است. در جدیدترین ابلاغیه منتشرشده از طرف وزارت صنعت و معدن، ۸ ردیف تعرفه، به لیست قبلی اضافه‌شده است. اما باز هم مانند اغلب بخش‌نامه‌های تجاری، بعضی از کدها به‌طور واضحی بیان نشده که دقیقاً مربوط به کدام گروه از محصولات است.

بر طبق این دستورالعمل جدید، محصولات برومورسیدم یا پتاسیم»، «کربنات‌های پتاسیم»، «هگزامتلین دی‌آمین و املاح آن»، «کودهای معدنی یا شیمیایی دارای سه عنصر حاصل‌خیز‌کننده ازت، فسفر و پتاسیم»، «فرآورده‌هایی برای عمل آوردن مواد نساجی، چرم پوست‌های نرم یا سایر مواد» مجاز به دریافت ارز دولتی هستند. نکته مبهم این بخش‌نامه، وجود دو کد تعرفه «سایر» و « نوع تزریقی یا فشاری» در آن است که به‌روشنی معلوم نیست شامل چه کالاهایی می‌شود.

همین چند هفته پیش بود که وزارت صنعت و معدن خبر از محدود کردن اقلام با ارز دولتی و حذف ۷ ردیف تعرفه کالای «پودر کاکائو»، «فریت‌های شیشه‌ای»، «لیبل‌ها»، «مداد و مداد رنگی با مغزی دارای غلاف سخت»، «چسباننده‌های بر پایه کائوچو و پلیمرها» و برخی ردیف‌های تعرفه‌ای از «محصولات معدنی» و «محصولات شیمیایی و سلولزی»  کرده بود.

کارشناسان حوزه تجارت از این روند با نام «روزمرگی در سیاست‌گذاری تجاری و اقتصادی» یاد می‌کنند و بر این باورند که تغییر و تحولات مداوم و افزودن کالا آن هم در بازه زمانی کوتاه به فهرست مشمولان ارز دولتی، نشان عدم ثبات در سیاست‌های تجاری است.

البته این روند تغییرات در فهرست کالاها شامل ارز دولتی، پس از اعلام سیاست‌ جدید ارزی و  محدود کردن اقلام با ارز دولتی، از سه «وزارتخانه صنعت،‌ معدن و تجارت»، «‌جهاد کشاورزی» و «بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی» که در امر تولید هستند، اجازه داده شد که با توجه به کارشناسی‌های صورت گرفته، نظرات خود را درباره بازنگری در فهرست اقلام مشمول ارز دولتی اعلام کنند‌. همچنین وظیفه کنترل و نظارت بر توزیع ارز یارانه‌ای به کالاهای اساسی مشتمل بر این فهرست، به عهده سه نهاد یادشده، گذاشته‌شده است.

منبع : روزنامه دنیای اقتصاد

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *