مالیات و عوارض هایی که توسط دولت از کارت‌های بازرگانی دریافت می‌شود؟

مالیات و عوارض

آنچه در این مطلب خواهید خواند

مالیات و عوارض های کارت بازرگانی

هر فرد واجد شرایط حقیقی یا حقوقی فقط با داشتن کارت بازرگانی می‌تواند اقدام به واردات یا صادرات کالا نماید. کارت بازرگانی مجوزی است که از طرف اتاق بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای فرد صادر می‌شود. افراد دارنده کارت بازرگانی مجاز به ثبت سفارش و ترخیص کالا از گمرک بوده و همچنین امکان ثبت‌نام و استفاده از علامت‌های تجاری غیرفارسی برای آن‌ها مهیا است. بنابراین از آنجایی که کارت بازرگانی سندی دولتی بوده، به آن مالیات تعلق می‌گیرد که در ادامه به آن می‌پردازیم. همچنان با شرکت سپاهان همراه ارائه دهنده خدمات ترخیص کالا ، واردات کالا از چین ، واردات کالا از دبی و حمل هوایی و حمل دریایی کالا همراه باشید.

 

انواع مالیات و عوارض مخصوص دارندگان کارت‌های بازرگانی

نکته مهم در مورد مالیات بر کارت‌های بازرگانی وجود دارد این است که صرف داشتن کارت بازرگانی، شخص ملزم به پرداخت مالیات و عوارض نیست، بلکه پس از انجام کار واردات یا صادرات، به درآمد حاصل از آن، مالیات تعلق می‌گیرد. درواقع معیار سنجش نرخ مالیات برای کارت‌های بازرگانی، میزان درآمد افراد از راه واردات و صادرات کالا بوده که برای اشخاص متفاوت است‌

بر این اساس مالیات کارت‌های بازرگانی را در سه گروه زیر دسته‌بندی کرد:

  •  مالیات علی‌الحساب کارت بازرگانی
  •  مالیات کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی
  • مالیات کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی

 

مالیات علی‌الحساب کارت‌ بازرگانی

در حالت کلی تمامی کسانی که در امر واردات کالا هستند، مشمول پرداخت مالیات ۴ درصد می‌شوند و فرقی نمی‌کند که فرد دارای کارت بازرگانی باشد و یا نباشد. به این نوع از مالیات، مالیات علی‌الحساب کارت‌های بازرگانی گفته می‌شود. بنابراین طبق مصوبه گمرک جمهوری اسلامی ایران، اشخاص حقیقی، حقوقی که برای آن‌ها کارت بازرگانی صادر گشته است و دارندگان کارت پیله‌وری یا هر فرد بدون کارت بازرگانی (به جز موارد خاص)، در پروسه واردات قطعی کالا باید از مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی، به میزان ۴ درصد مالیات علی‌الحساب پرداخت نمایند.

در این بین برخی افراد از پرداخت مالیات علی‌الحساب معاف هستند که به شرح زیر است:

مالیات و عوارض

لیست کارت‌های بازرگانی و افراد معاف از مالیات علی‌الحساب

– تمامی دارندگان کارت‌های بازرگانی واحدهای تولید که دارای پروانه‌ بهره‌برداری بوده و نیز ماشین‌آلات خط تولید واحدهای تولیدی دارای جواز تأسیس

– کارت‌های بازرگانی دارای رتبه طلایی با تأییدیه از سوی اتاق صنایع و معادن مربوطه

– کارت‌های بازرگانی دارای گواهی مفاصا حساب مالیاتی با عنوان خوش‌حساب از طرف سازمان امور مالیاتی کشور

– تمام دستگاه‌های اجرایی دارای ردیف بودجه کشور نظیر وزارتخانه‌ها، مؤسسات و سازمان‌های دولتی و شهرداری

– ورود کالاهایی بدون جنبه تجاری و از طریق پست

– واردات کالاهای موضوع ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی مصوبه سال ۱۳۹۰

 

مالیات کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی

مطابق با ماده قانون ۱۳۱، نرخ مالیات کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی رابطه مستقیمی با میزان درآمد سالیانه آن‌ها از کار واردات و صادرات داشته و با نرخ ثابت ۲۵ درصد محاسبه و اخذ می‌شود.

 

مالیات کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی

چنانچه کارت بازرگانی صادر شده برای شخصی حقوقی باشد، نرخ محاسبه مالیات متغیر بوده و طبق سود درآمد آن‌ها محاسبه و دریافت می‌شود. بر اساس ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم نحوه محاسبه نرخ مالیات کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی به شیوه زیر است.

– نرخ مالیات سالیانه ۱۵ درصد برای کارت بازرگانی اشخاص حقوقی با سود حاصله درآمد به میزان ۳ میلیون تومان

– نرخ مالیات سالیانه ۲۰ درصد برای کارت‌های بازرگانی اشخاص حقوقی با سود حاصل از درآمد به میزان ۱۰ میلیون تومان

– نرخ مالیات ۲۵ درصد برای کارت بازرگانی اشخاص حقوقی با سود حاصل از درآمد به میزان ۲۵ میلیون تومان

– نرخ مالیات ۳۰ درصد برای کارت‌های بازگانی اشخاص حقوقی با سود حاصل از درآمد به میزان ۱۰۰ میلیون تومان

– نرخ مالیات ۳۵ درصد برای کارت بازرگانی اشخاص حقوقی با سود حاصل از درآمد به میزان بالای ۱۰۰ میلیون تومان

مالیات کارت بازرگانی

مجازات عدم پرداخت مالیات و عوارض کارت بازرگانی

طبق قوانین سازمان امور مالیاتی کشور، هرگونه اقداماتی که از سوی فرد به منظور عدم پرداخت و یا کاهش مالیات صورت پذیرد، فرار مالیاتی در نظر گرفته می‌شود که بر اساس قوانین جدید علاوه بر جریمه نقدی و جبران خسارت دولت، جرم بوده و مجازات کیفری در پی خواهد داشت.

مطابق با ماده ۲۷۴ تا ۲۷۹ قانون مالیات‌های مستقیم، در مورد دارندگان کارت‌های بازرگانی انجام هر یک از اقدامات زیر، مصداق فرار مالیاتی است:

۱. تدوین و تنظیم اسناد و مدارک خلاف واقع

۲. مخفی سازی و یا کتمان فعالیت اقتصادی

۳. جلوگیری از بررسی دفاتر و اسناد توسط مأموران مالیات طبق ماده ۱۸۱ قانون مالیات مستقیم و نیز امتناع از انجام وظایف قانونی مبنی بر ارسال مدارک مالی به سازمان امور مالیاتی و زیان زدن به دولت

۴‌‌. عدم انجام تکلیف قانونی کسر یا وصول مالیات مؤدیان دیگر و ارسال آن به سازمان امور مالیاتی در زمان تعیین شده مربوط به مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش‌افزوده

۵. تنظیم قرارداد و معامله‌های تجاری و اقتصادی به نام افراد دیگر

۶. خودداری از تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی دربرگیرنده اطلاعات مالی و هزینه‌ها طی سه سال متوالی

۷. استفاده از کارت بازرگانی دیگران

 

بنابراین چنانچه هر شخص حقیقی یا حقوقی دارنده کارت بازرگانی یکی از اقدامات بالا را انجام دهد، مرتکب تخلف شده که برحسب مورد مشمول مجازات درجه ۶ به شرح زیر می‌شود:

– حبس به مدت بیش از ۶ ماه تا ۲ دو سال

– جریمه نقدی ۲۰ تا ۸۰ میلیون ریال

– ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق

– محرومیت از حقوق اجتماعی به مدت بیش از ۶ ماه تا ۵ سال

– انتشار حکم قطعی در رسانه‌ها

 

طبق این قانون اصل بر مسئولیت فرار مالیاتی بر شخص حقیقی است. اما چنانچه نماینده قانونی شخص حقوقی با نام وی و یا در راستای منافع وی مرتکب تخلف شود، شخص حقوقی مجرم شناخته شده و برای او نیز مجازات کیفری در نظر گرفته خواهد شد که با توجه به میزان ضرر و خسارت به بار آمده، مشمول جریمه انحلال شخص حقوقی، مصادره اموال و یا طبق ماده ۲۷۵ قانون مالیات مستقیم به مدت ۶ ماه تا ۲ سال به یکی از مجازات «ممنوعیت از یک یا چند فعالیت شغلی» و یا «ممنوعیت از اصدار برخی از اسناد تجاری» محکوم می‌گردد. هر چند این مجازات تنها برای شخص حقوقی نبوده و برای حسابرسان، حسابدار، مأمور مالیاتی، کارمند بانک و هر شخصی که در این امر با او همکاری کرده نیز خواهد بود‌.

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *