امیدواری ایتالیایی‌ ها از تجارت با ایران

امیدواری ایتالیایی‌ ها

آنچه در این مطلب خواهید خواند

ایتالیا پنجمین کشور پرجمعیت اروپا، هنوز هم به فعالیت تجاری با ایران امیدوار است و به دنبال فراهم آمدن فرصتی برای گسترش همکاری هاست. این کشور در گذشته هم به منظور داد و ستد با ایران برای رفع کامل تحریم‌ ها منتظر نماند و حتی برای تجارت با ایران پیش‌ قدم هم شد و در آن زمان بیش از هزار بنگاه‌ دار و نزدیک به ۳۰۰ شرکت ایتالیایی از این کشور به ایران آمدند. هنگامی که کاخ سفید تحریم ‌های یک‌جانبه خود علیه ایران را آغاز کرد، ایتالیا بیشتر از کشورهای اروپایی دیگر در برابر این تصمیم مقاومت نمود، زیرا این کشور سرمایه‌گذاری ‌های زیادی را در پی امضای برجام در ایران انجام داده بود و به همین خاطر به اجرای تحریم ‌های جدید تمایلی نشان نمی داد.

در گذشته نیز هنگامی که اروپایی‌ ها به خاطر نقش ایران و روسیه در سوریه،  قصد اعمال تحریم‌ های جدید علیه آنها را داشتند این کشور ایتالیا بود که این تحریم‌ ها را وتو کرد و اروپایی ‌ها نتوانستند این کشور را بر اعمال تحریم های جدید راضی کنند.

اما تبعات تحریم ‌های آمریکا، نهایتا منجر به کاهش مبادلات تجاری ایران و ایتالیا نیز شد، چرا که بر اساس آمارها، صادرات ایران به ایتالیا در سال ۹۷ حدود ۲۷۶ میلیون و ۳۶۶ هزار دلار بود و حدود یک میلیارد و ۱۴۵ میلیون دلار از این کشور واردات داشت و این در حالی است که رقم ۱۳ میلیارد دلار برای سطح مبادلات این دو کشور هدف گذاری شده بود.

احمد پورفلاح، رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا در این خصوص بیان کرد: “تحریم ‌ها روی صادرات و واردات از ایتالیا مثل خیلی از کشورهای دیگر اثرگذار است؛ عمده محصول صادراتی ما به ایتالیا مواد نفتی بود که این کشور را به شریک اول تجاری ما در اروپا تبدیل کرد؛ اما از آنجا که ایتالیا اقتصاد آسیب پذیری داشته و فشار اقتصادی را تاب نمی‌آورد، نهایتاً ناگزیر به تبعیت از تحریم‌ ها شد.” به گفته وی در چندین سال گذشته صادرات ایران به ایتالیا به حدود هفت میلیارد یورو  هم رسید اما با اعمال تحریم ‌ها این عدد تا یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو کاهش یافت.

پورفلاح با اشاره به این که در حال حاضر واردات از ایتالیا از طریق کشورهای ثالث انجام می گیرد، اضافه کرد: “به فکر راهکاری برای قوی کردن تبادلات تهاتری هستیم تا موضوع تبادل ارز و ریال منتفی شود؛ البته که این سیستم‌ های غیر رسمی در دراز مدت نمی‌تواند کارایی داشته باشد و تنها تا زمان حل مشکل باید از آن استفاده کرد.”

پورفلاح بر ادامه رابطه شرکت ‌های کوچک و متوسط ایران و ایتالیا تاکید کرد و خاطرنشان شد: “به رغم اینکه ایتالیا جزو هشت کشور معاف از تحریم‌ ها بود، در ماه‌ های پیش از تحریم، خرید نفت خود را از ایران متوقف کرد و این اقدام مورد اعتراض شرکت ‌های خصوصی این کشور قرار گرفت.”

طبق اظهارات رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا رابطه ایران و ایتالیا درحال حاضر نسبت به دیگرکشورهای اروپایی بهتر است و شرکت‌ های این کشور هنوز به دنبال ایجاد راهی برای ادامه ارتباطات اقتصادی خود با ایران هستند و در طول هر ماه حدود چهار یا پنج شرکت ایتالیایی در ایران حضور می‌یابند.

پورفلاح درخواست افزایش سطح تبادلات را از سوی هر دو کشور خواند و ادامه داد:” تعداد زیادی از زیرساخت ‌های رشته‌ های صنعتی ما توسط ایتالیایی ها در ایران پایه‌گذاری شده اند. بنابراین نگهداری این خطوط تولید یا تجهیز و تکمیلشان بدون حضور ایتالیایی‌ها کار دشواری خواهد بود و جایگزین کردن آنها با محصولات بی‌کیفیت بعضی شرکت‌ ها نیز کار صحیحی نیست.”

 

پورفلاح در پایان بر ادامه ارتباطات ایران و ایتالیا تاکید کرد و افزود:” با وجود اینکه حجم این روابط به نسبت روزهای پسا برجام که ایتالیایی‌ها برای سرمایه‌گذاری و خرید و فروش محصول به ایران هجوم می آوردند خیلی کمتر شده؛ اما هرگز نا امیدکننده نمی باشد.”

منبع : خبرگزاری ایرنا

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *