افزودن امکان امضای دیجیتال به سامانه گمرک

امضای دیجیتال

آنچه در این مطلب خواهید خواند

در جدیدترین گزارش اعلام شده از روابط عمومی گمرک جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۹ آبان سال ۱۳۹۷ آمده، که با فراهم کردن شرایط و  بسترهای امن تبادل اطلاعات، امکان درج امضای دیجیتال تمام دستگاه‌های مسئول در حوزه تجارت به وجود آمده است. بنابراین ازاین‌پس همه دستگاه‌های که در امر صادرات و واردات کالا دخیل بوده و وظیفه صدور مجوز را بر عهده‌دارند، باید در پنجره واحد تجارت فرامرزی (EPI) امضای دیجیتال خود را ثبت کنند‌. لازم به ذکر است که این صحت‌وسقم آن قابل‌پیگیری است.

طبق این گزارش، امضای دیجیتال شرایط بهتر و مطلوب‌تری برای کنترل و نظارت دقیق بر انجام تشریفات گمرکی و صدور مجوزهای ورود و نیز ترخیص کالا را ایجاد کرده است.

در ادامه مهم‌ترین دستاورد درج امضای دیجیتال در سامانه جامع گمرک را، اتفاق چند وقت پیش در حوزه واردات خودروها با ثبت سفارش غیرقانونی دانسته است و تنها مدرک و سند قابل استناد به این تخلف را وجود اطلاعات و امضای دیجیتال دستگاه‌های مربوطه در پنجره واحد تجاری فرامرزی بوده است.

درواقع اسنادی به‌دست‌آمده که نشان‌دهنده ارسال الکترونیک با امضای دیجیتال ثبت سفارشات غیرقانونی خودرو از طریق سامانه تجارت به گمرک است. همچنین تمام شماره‌های  VIN، بررسی شده و نمایندگی‌های مربوط آن را تائید کرده‌اند.

در آخر گزارش گمرک، مستنداتی درباره شایع بی‌اساس و کذب عدم اتصال گمرک و دیگر سازمان‌ها آورده و از پنجره واحد تجاری فرامرزی، به‌عنوان تنها سامانه تبادل اطلاعات بین گمرک و سایر دستگاه‌های دخیل در حوزه تشریفات گمرکی نام برد که در انجام این امر موفق بوده است.

همچنین تصریح کرده که چنانچه با دستگاه‌های مذکور ارتباطات لازم در خصوص اخذ مجوزهای الکترونیکی صورت نگیرد، تمامی تشریفات گمرکی از ورود کالا بار به گمرک تا زمان ترخیص کالا به انبار داخلی و یا خروج از کشور انجام نخواهد شد و پروسه متوقف می‌شود.

 

منبع: گمرک ایران

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *