افزایش 150 درصدی صادرات چای هند به ایران

آنچه در این مطلب خواهید خواند

طبق آمارهای منتشر شده، صادرات چای هند به ایران 150 درصد افزایش یافته است و این در حالی است که به خاطر تحریم های اقتصادی آمریکا، بی‌ثباتی تجارت بین ایران و هند رو به افزایش است. گفتنی است در چهار ماهه نخست سال جاری میلادی ، صادرات چای به ایران به میزان 22.49 میلیون کیلوگرم افزایش یافته است که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش 2.5 برابری روبه رو بوده است. چرا که در همین فاصله زمانی در سال گذشته، هند تنها 9 میلیون کیلوگرم چای به ایران صادر کرده بود و کل صادرات چای هند در سال 2018 به 31 میلیون کیلوگرم رسید.

پاریمال شاه، معاون اینترنشنال اوپریشنز ای کی گروپ در رابطه با همین موضوع بیان کرده است :«ایران دومین واردکننده بزرگ چای هند بعد از روسیه است. پس از تحریم ایران توسط آمریکا، عدم اطمینان زیادی بین واردکنندگان ایران و صادرکنندگان هندی وجود دارد که بیشتر آن بر سر ثبت سفارش ها و انتقال محموله‌هاست. تا آوریل رشد 150 درصدی وجود داشت و طی دو ماه گذشته شاهد تقاضای بالای چای از سوی تاجرانی هستیم که از طرف واردکنندگان ایرانی خرید می‌کنند».

چای هندی که ایران به کشور وارد می کند ارتدوکس آسام است که در مزایده اخیر کلکته، قیمت این نوع چای 30 تا 35 روپیه در هر کیلوگرم افزایش داشته است.

اما یکی از عواملی که منجر به افزایش صادرات چای هند به ایران شده است، افزایش قیمت چای ارتدوکس سریلانکا است. در حال حاضر چای سریلانکا 1.25 تا 1.5 دلار از ارتودوکس آسام هند گران تر است. بنابراین ایران در حال  افزایش صادرات چای هندی به جای چای مشابه سریلانکایی است.

به گفته پاریمال شاه صادرکنندگان به خاطر ترس از توقف صادرات به ایران به دنبال کانال های جدید ارتباطی  هستند. اما حتی  در صورتی که موفق به یافتن کانال های جدید نشوند، باز هم صادرات چای به ایران نسبت به سال گذشته به خاطر محموله ‌های صادر شده پیشین بیشتر خواهد بود. ولی در این صورت ، در سال آینده با کاهش صادرات مواجه خواهیم شد.

لازم به ذکر است هند هر ساله در حدود 1350 میلیون کیلوگرم چای تولید می کند که تقریبا 650 میلیون کیلوی آن از انواع ارتودوکس آسام است. از کل میزان تولید هند، تنها 17 تا 18 درصد آن صادر می‌شود و بقیه به مصرف داخلی می‌رسند. بی تردید می توان گفت تاثیر حذف ایران به عنوان یک خریدار مهم این چای در آینده بر روی صنعت چای هند کاملا مشهود خواهد بود.

منبع: خبرگزاری تنسیم

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *