افزایش تعرفه ‌های گمرکی آمریکا برای برخی از محصولات صادراتی اروپا

تعرفه ‌های گمرکی آمریکا

آنچه در این مطلب خواهید خواند

خبرگزاری فرانسه، از افزایش تعرفه‌های گمرکی مضاعف به ارزش ۷.۵ میلیارد دلار بر مجموعه‌ای از کالاهای وارداتی از اتحادیه اروپا توسط آمریکا خبر داده است. شایان ذکر است آمریکا این مالیات‌ها را بر بخش های هواپیمایی، مشروبات الکلی، پنیر روغن زیتون، میوه‌ها، صدف‌ها و سوسیس، ابزارآلات و ماشین‌آلات ساختمانی و منسوجات اعمال کرده است و شرکت ایرباس، شراب فرانسوی و ویسکی اسکاتلند در راس این تصمیم قرار دارند.

این افزایش مالیات گمرک بر کشورهای اروپایی نظیر فرانسه، اسپانیا، اسکاتلند، آلمان و انگلیس تاثیرگزار خواهد بود. البته این تصمیم آمریکا با واکنش هایی از سوی اروپایی‌ها روبه رو بوده است و آنها دولت آمریکا را به انجام اقدامات متقابل تهدید کرده‌اند.

تعرفه‌ های جدید گمرکی آمریکا در حالی از نیمه شب پنجشنبه هفته پیش به اجرا در آمده است که مسئولان و نمایندگان هر دو طرف این مناقشه تجاری در پایان آخرین دور گفت‌وگوها جهت حل اختلاف‌ها و رسیدن به یک مصالحه در دقایق آخر به توفیقی دست نیافته بودند. در واقع آمریکا این تصمیم را چهار روز بعد از چراغ سبز سازمان تجارت جهانی و در پی آخرین تهدیدهای دونالد ترامپ مبنی بر نبود تعادل و موازنه سالم رقابتی در مبادلات تجاری کشورش با کشورهای عضو اتحادیه اروپا، اتخاذ کرده است.

اختلاف دیرینه واشینگتن با اروپا بر سر رقابت دو شرکت بزرگ هواپیماسازی جهان یعنی ایرباس و بوئینگ موجب شده بود تا آمریکا شکایت خود را نسبت به حمایت‌های مالی اتحادیه اروپا از ایرباس به سازمان تجارت جهانی ببرد و تایید این سازمان را نیز مبنی بر دریافت یارانه از سوی شرکت معتبر هواپیماسازی ایرباس از اتحادیه اروپا دریافت نماید.

اقدامات اخیر دونالد ترامپ بر وضع تعرفه‌های سنگین گمرکی بر کالاهای اروپا در حالی انجام گرفت که واشینگتن درحال حاضر درگیر یک جنگ تجاری دیگر با چین است که تبعات آن می‌تواند بر رکود اقتصادی و بر هم زدن ثبات اقتصاد جهان تاثیر گذار باشد. اما آمریکا با وجود اعمال این تعرفه‌ها درهای گفت‌وگو را برای حل اختلافات باز گذاشته است. اروپایی‌ها نیز مدت‌هاست خواهان حل اختلافات تجاری با آمریکا از راه مذاکره و گفت ‌وگو هستند.

شایان ذکر است از سال آینده میلادی با تایید سازمان تجارت جهانی قرار است برای اقدام مشابه آمریکا در دادن یارانه به شرکت بوئینگ، تعرفه‌های گمرکی جدید بر کالای وارداتی این کشور نیز اعمال گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *