اعمال محدودیت صادرات مواد غذایی در برخی کشورها

اعمال محدودیت صادرات مواد غذایی در برخی کشورها

آنچه در این مطلب خواهید خواند

کشورهای جهان به دنبال شیوع کرونا، نسبت به تامین کافی مواد غذایی نگران شده اند. همین امر منجر به اعمال محدودیت صادرات مواد غذایی در برخی کشورها شده است. از این رو تعدادی از صادرکنندگان بزرگ برای فروش خارجی مواد غذایی یا محصولات کشاورزی محدودیت هایی را در نظر گرفته اند.

با توجه به این که در وضعیت کنونی مصرف کنندگان با محدودیت های رفت و آمد برای مقابله با گسترش بیماری رو به رو هستند، بنابراین شروع به انبارسازی مایحتاج خود کرده اند. اما علاوه بر افزایش خرید و احتکار مصرف کنندگان عادی، هم اکنون برخی از دولت ها نیز به دنبال تضمین تامین مواد غذایی در شرایط فعلی هستند. بر اساس گزارش رویترز، کشورهای محدود کننده صادرات مواد غذایی شامل موارد زیر هستند:

اعمال محدودیت صادرات مواد غذایی در برخی کشورها :

اوراسیا صادرات آفتابگردان، گندم سیاه، چاودار و برنج را تا ۳۰ ژوئن محدود کرده است. این اتحادیه گمرکی که از کشورهای روسیه، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان تشکیل شده است، سویا و برخی صیفی جات مانند پیاز را تا ۳۰ ژوئن به خارج از این گروه عرضه نخواهد کرد. محدودیت های نام برده شده از ۱۲ آوریل اجرایی می شوند. دولت روسیه نیز محدود کردن صادرات غله به هفت میلیون تن از آوریل تا ژوئن را تصویب کرد.

وزارت توسعه اقتصاد، بازرگانی و کشاورزی کشور اوکراین نیز با هدف حمایت از بازار داخلی در برابر تقاضای فزاینده، صادرات گندم سیاه را تا اول ژوییه ممنوع کرده است. وزارت اقتصاد این کشور اعلام کرد که صادرات گندم و فروش آرد را در بازار داخلی کنترل می کند. کشور قزاقستان به جای ممنوعیت صادرات که پیش از این اعلام کرده بود، سهمیه هایی را برای صادرات گندم، شکر، دانه آفتابگردان و برخی صیفی جات مانند سیب زمینی و پیاز وضع می کند. گفتنی است این کشور صادرات آرد را ماه گذشته با هدف اطمینان از تامین داخلی ممنوع و اعلام کرده بود سهمیه صادرات آرد و گندم را جایگزین این ممنوعیت خواهد کرد.

علاوه بر این ها کشورهای دیگری مانند ویتنام، کامبوج، هند و مصر نیز محدودیت هایی را برای صادرات برنج و سبزیجات وضع کرده اند.

منبع : خبرگزاری ایسنا

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *