استقرار پلیس گمرک در مبادی رسمی کشور

مبادی رسمی کشور

آنچه در این مطلب خواهید خواند

ایوب سلیمانی، جانشین فرماندهی نیروی انتظامی ناجا، چندی پیش از راه ‌اندازی تیم پلیس مستقل امنیت اقتصادی خبر داد و رفع مشکلات اقتصادی موجود در جامعه را از مهم ترین اهداف تشکیل آن برشمرد. به گفته وی، پلیس مستقل امنیت اقتصادی با یک مکانیسم مناسب و شایسته در استان ‌هایی که نقش اساسی در چرخه اقتصادی کشور دارند، شکل گرفته است. از وظایف مهم پلیس امنیت اقتصادی کشور می توان به استقرار پلیس گمرک در مبادی رسمی کشور و کنترل فرآیندهای تجاری اشاره کرد.

همچنین در رابطه با همین موضوع، فاطمه مقیمی عضو هیات رئیسه اتاق تهران، در گفت ‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران ایجاد این شکل نو از پلیس را جهت گیری امنیتی به مسئله اقتصاد عنوان کرد و افزود: “رفع بسیاری از مسائلی که امروز گریبان‌گیر اقتصاد و بخش خصوصی شده، نیازمند برخورد قاطعانه است.” البته مقیمی خاطر نشان کرد که تاسیس این شبکه جدید امنیت اقتصادی نباید منجر به پدیدار شدن مشکلاتی برای فعالان اقتصادی سالم شود و یا باعث معطل و متعهد کردن فعالان بخش خصوصی به امور غیرضروری گردد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در ادامه مهم ترین هدف این پلیس را رصد و پیشگیری از تخلفات اقتصادی دانست و تصریح کرد: “با توجه به ورود پلیس به بحث امنیت اقتصادی، فعالان اقتصادی خواسته یا ناخواسته درگیر آن خواهند شد؛ بنابراین ضروری است تا هرچه سریع‌تر آیین‌نامه فعالیت پلیس امنیت اقتصادی از سوی نهاد تشکیل‌دهنده آن منتشر شود تا بخش خصوصی بتواند کارشناسی شده به ارائه اظهارنظر و پیشنهادهای خود بپردازند.”

مقیمی به کاربردن واژه تخلف به‌ جای جرایم اقتصادی را لازم دانست و افزود: “تخلفات بسیار بزرگی اتفاق می‌افتد اما فقط در حد یک اعلام عمومی باقی می‌ماند؛ بدون اینکه هیچ توجهی به آن‌ها شود. امیدوار هستیم که با تأسیس شبکه جدیدی از پلیس امنیت اقتصادی، تخلفات اقتصادی با جدیت بیشتری پیگیری شود نه اینکه بالعکس بار مکافات بیشتر شود و آن‌ها که فعالیت اقتصادی سالم دارند با ارائه گزارش عملکرد خود دچار مشکل شوند.”

 

منبع: برگرفته از فصل اقتصاد

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *