ابلاغ دستورالعمل رصد سامانه‌های تجاری کشور

دستورالعمل رصد سامانه‌های تجاری

آنچه در این مطلب خواهید خواند

در خبری از روزنامه دنیای اقتصاد به نقل از خبرگزاری تسنیم اعلام شد که دستورالعمل رصد سامانه‌های تجاری توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شد. این دستورالعمل ۱۹ ماده‌ با ۹ تبصره‌ای موازی با موارد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اجرای اقتصاد مقاومتی با موضوع شفاف و روان‌سازی، قیمت‌گذاری، روان‌سازی، روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار، مصوبات ستاد تنظیم بازار، مصوبات ستاد اقتصادی دولت و مصوبه هیئت‌وزیران تدوین شده که جایگزین تمامی دستورات قبلی می‌شود.

اهداف مهم ابلاغیه رصد سامانه‌های تجاری

– ساماندهی اطلاعات و فرآیندهای ورود

– توزیع و عرضه کالا در زنجیره تجاری کشور

– فراهم کردن امکان رصد و کنترل موجودی کالای اساسی در سطح کشور

– نظارت سیستمی برای تسهیل جلوگیری از گران‌فروشی، احتکار و قاچاق کالا

– بهبود، تسهیل و شفاف‌سازی فعالیت‌های عاملان تجاری

– فراهم کردن امکان‌سنجی و رتبه‌بندی عادلانه فعالان تجاری

– یکپارچه‌سازی مجوزها، اسناد و اطلاعات حاصل از فعالیت‌های تجاری بین دستگاهی

این دستورالعمل دارای سه فصل تعاریف، اسناد و سامانه‌های مرجع رصد کالا در زنجیره تجاری و نحوه شناسایی و برخورد با عاملین تجاری غیر رصد پذیر است که بر این اساس تمامی فعالان تجاری باید اطلاعات مربوط به  ثبت کالاها و مکان‌های آن‌ها را در سامانه جامع انبارها ثبت کنند.

از دیگر ملزومات این دستورالعمل ثبت اطلاعات ورودی موجودی اولیه، ورود و خروج کالا، ثبت اطلاعات خریدوفروش کالا توسط تاجران است.

طبق این دستورالعمل تجار باید تمام اطلاعات را کامل، صحیح و در زمان مقرر کارد کنند و هرگونه تخلف از این امر توسط بازرسان وزارتخانه به صورت فیزیکی از محل بررسی می‌شود.

در صورت مشاهده تخلف، برای افراد حقیقی محرومیت از اشتغال به کار تا یک سال و افراد حقوقی ممنوعیت تا شش ماه از فعالیت تجاری جریمه در نظر گرفته شده است.

در این ابلاغیه خرید، فروش، حمل یا نگهداری کالاها با موضوع قاچاق نظیر فراورده‌های نفتی و دارویی خارج از ضوابط دولتی و نیز نگهداری و خریدوفروش ارز قاچاق از طرف صرافی‌ها تخلف به شمار آمده که علاوه بر ضبط، جریمه در پی خواهد داشت.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *