آغاز محدودیت تراکنش بر اساس کد ملی

آنچه در این مطلب خواهید خواند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبر، از تاریخ ۱۷ آذرماه طرح محدودیت تراکنش‌ های بانکی برای هر کد ملی توسط بانک مرکزی اجرا شد که بر این اساس، هر شماره ملی تنها می‌تواند تا مرز ۱۰۰ میلیون تومان در طی ۲۴ ساعت تراکنشی داشته باشد. همچنین برای هر کارت امکان تراکنش تا سقف ۵۰ میلیون تومان در یک روز وجود دارد.

هدف از اقدام این دستور توسط بانک مرکزی را می‌توان در چند مورد زیر خلاصه کرد

– مبارزه با پول‌شویی

– کنترل نوسانات ارزی

– اعمال محدودیت برای پوزهای خارجی

درواقع به گفته عبدالناصر همتی، این بخشنامه به خاطر تخلفات صورت گرفته در برخی از بانک‌ها به بهانه خواست مشتری که باعث ایجاد رقابتی ناسالم و اختلال در بازار شده بود، صادر گشته است.

در این بخشنامه رعایت موارد زیر لازم و الزامی است:

۱. در هر پایانه‌ مجاز به‌غیراز کارت‌خوان‌های شعبه، با هر کارت در روز می‌تواند انتقال وجه شتابی و غیرشتابی تا سقف ۳۰ میلیون ریال انجام داد. این مبلغ برای کارت‌خوان‌های شعبه، در صورت احراز هویت عینی و حضوری، ۱۵۰ میلیون ریال است.

۲. با هر کارت در طی روز می‌توان تا مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال خرید کرد. اما این قانون شامل حال تراکنش‌های پذیرندگان حساب‌های دولتی یا کدهای صنفی خاص نمی‌شود.

۴. فرستادن کد ملی صاحب کارت برای همه تراکنش‌های کارتی در موقع پاسخ تراکنش لازم و اجباری است.

۵. برای سامانه‌های ساتنا و پایا، درج “بابت” در همه دستور پرداخت‌های ارسالی اجباری است.

 

بر اساس این بخشنامه به‌خصوص با توجه به بند ۲ آن، کار برای دلالان ساکن خارج که در کشورهای همسایه با کارت‌خوان‌ بانک‌های داخلی مبادرت به خریدوفروش ارز با مبالغ سنگین می‌کردند، سخت می‌شود.

البته برخی این اقدام بانک را راهی به‌سوی پایین‌تر آمدن ارزش پول ملی می‌دانند و برای افرادی که قصد انجام معاملات بزرگ مانند خرید ملک را دارند، انتقال پایا سخت خواهد بود. اما راهکار ارائه‌شده توسط بانک برای این افراد استفاده از چک‌های معتبر بانکی است.

همچنین به گفته کارشناسان این اقدام بانک مرکزی، مانع خوبی برای خروج سرمایه از کشور خواهد بود.

 

منبع : شبکه خبر

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *