آداب مراودات تجاری با چينی ها

آداب مراودات تجاری با چينی ها

آنچه در این مطلب خواهید خواند

کشور چین نه تنها جایگاه ویژه ای در اقتصاد جهانی دارد ، بلکه بزرگ ترین شریک تجاری ایران و تعداد زیادی از دیگر کشورهای جهان نیز هست . از این رو ، آگاهی از اصول مراودات و مذاکرات تجاری با چینی ها ، موجب موفقیت بیشتر بازرگانان ایرانی در معاملات با آن ها می شود . در این پاد کست سعی می کنیم برخی از مهم ترین آداب مراودات تجاری با چینی ها را به آگاهی برسانیم .

برخی از مهم ترین آداب مراودات تجاری با چینی ها

* چینی ها نسبت به رعایت ادب ، نزاکت و احترام متقابل در همه مراودات تجاری تاکید زیادی دارند .

* دیر حاضر شدن در جلسه را زشت می دانند .

* بسیار محتاط هستند و تا حد ممکن از ریسک کردن اجتناب می کنند .

* به سختی اعتماد می کنند و منتظر می شوند تا از قابل اعتماد بودن طرف مقابل ، کاملا مطمئن شوند . بنا بر این سعی کنید قبل از شروع مذاکرات رسمی ، رزومه و هر مدرک دیگر دال بر قابل اطمینان بودن خود را به آن ها ارائه کنید .

* عموما در روابط تجاری خود دور اندیشی دارند و منفعت بلند مدت را بر سودهای مقطعی و کوتاه مدت ترجیح می دهند .

* در مراودات تجاری ، کلیت موضوع را مد نظر قرار می دهند ، ولی در عین حال با زیرکی زیاد ، سعی می کنند ویژگی های فنی و تخصصی و حقوقی قراردادها و معاملات به نفع آن ها تعیین شود . بنا بر این در موضوعات دارای جنبه های تخصصی و حقوقی ، حتما نظر تخصصی مشاورین خود و اهل فن را اخذ کنید .

* چینی ها تحکیم رابطه را پیش نیاز مراودات تجاری می دانند و سعی می کنند با توسعه روابط دوستانه با طرف مقابل ، ضمن به دست گرفتن کنترل فرآیند مذاکره ، نتیجه مذاکره را هم تا حد امکان به نفع خود رقم بزنند . ( یکی از دلایلی که دعوت طرف مقابل به رستوران ، امری مرسوم در مذاکرات تجاری چینی ها است ، همین موضوع است ) . بنا بر این دقت داشته باشید تا ضمن حفظ معاشرت مطلوب با آن ها ، در دام رودربایستی اسیر نشوید .

* داشتن ارتباطات با افراد ذی نفوذ ، یک اصل مهم برای چینی ها است و بسیاری از امور خود را با استفاده از این روابط پیش می برند .

* در مذاکرات تجاری به آهستگی عمل می کنند و دست یابی به یک توافق تجاری با آن ها ممکن است ماه ها به طول انجامد .

* سلسله مراتب سازمانی را بسیار مهم می دانند و به هر یک از اشخاص تیم مذاکره کننده مقابل ، به نسبت پست و مقام آن فرد احترام می گذارند و از طرف مقابل هم همین انتطار را دارند . بنا بر این بهتر است قبل از شروع مذاکره با آن ها ، سمت افراد گروه مذاکره کننده خود را به آن ها اعلام کنید و بخواهید آن ها نیز سمت افراد گروه خود را به شما اعلام کنند .

* درخواست تخفیف از طرف مقابل را امری کاملا ضروری می دانند و خیلی چانه می زنند . متقابلا در دادن تخفیف به طرف مقابل هم انعطاف پذیر هستند و باید با آن ها چانه زد .

* در معامله با خارجی هایی که زبان چینی بلد هستند ، امتیازات بیشتری می دهند . بنا بر این حتی اگر زبان چینی بلد نیستید ، سعی کنید حتما از طریق یک مترجم چینی با آن ها مذاکره کنید . ترجیحا ، مترجم خود را به عنوان کارمند یا نماینده خودتان به طرف چینی معرفی کنید تا چینی ها او را فردی ذی نفع در معامله تلقی کنند .

* تغییر یافتن فرد مذاکره کننده در مراحل مختلف مذاکره را نشانه ای از بی اعتباری طرف مقابل می دانند و در صورت بروز این اتفاق ، ممکن است در مورد ادامه مذاکرات با شما تجدید نظر کنند .

* ارتباط و ملاقات حضوری را به سایر روش های ارتباطی از جمله مکاتبه یا تماس تلفنی ترجیح می دهند .

* تاکید دارند در جلسات ، اشخاص بلند مرتبه هر یک از دو تیم ، درست مقابل هم بنشینند .

* در اولین جلسه ، کارت ویزیت خود را با دو دست به طرف مقابل می دهند و تاکید دارند طرف مقابل هم کارت ویزیت را با دو دست از آن ها دریافت کند . همین طور از طرف مقابل انتظار دادن کارت ویزیت به همین روش را دارند .

* به جز شاغلین برخی سازمان های دولتی ، اغلب چینی ها دادن و گرفتن هدیه را موجب تحکیم روابط تجاری می دانند و از آن استقبال می کنند ولی اگر قصد دادن هدیه به آن ها را دارید ، گل یا ساعت به آنان هدیه ندهید ، چون چینی ها این موارد را مرتبط با مرگ می دانند . ضمنا هدایای خود را با کاغذهای سیاه ، سفید یا آبی کادو نکنید .

* چینی ها از یک سو تماس چشمی طولانی یا خیره شدن را نوعی بی ادبی می دانند و از سوی دیگر اصلا نگاه نکردن را نیز نشانه گستاخی یا بی علاقگی طرف مقابل نسبت به خود می دانند . بنا بر این در جلسات هر از گاهی به آنها نگاه کنید ولی نگاهتان نباید طولانی باشد .

* آن ها به جز دست دادن ، از هرگونه تماس بدنی دیگر مثل دست به روی شانه زدن یا در آغوش گرفتن ناراحت می شوند .

* آن ها معتقدند حتی به کسی که اشتباه کرده ، نباید مستقیم اعتراض و انتقاد کرد . به همین خاطر هیچ گاه به طرف چینی خود صراحتا اعتراض یا انتقاد نکنید .

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *