کاهش تعرفه‌های واردات در سال جاری

تعرفه واردات

آنچه در این مطلب خواهید خواند

کاهش تعرفه‌های واردات در سال جاری

وزارت اقتصاد و دارایی چین از کاهش یا حذف تعرفه برخی کالاهای وارداتی از ابتدای سال 2021 به منظور توسعه واردات، ارتقا بازار داخلی و حمایت از تشکیل مناطق آزاد تجاری تحت چارچوب الگوی توسعه “چرخه دوگانه” خبر داد. اداره کمیسیون تعرفه گمرکی اداره دولتی بیان کرد: نرخ تعرفه موقت جدید واردات که کمتر از نرخ تعرفه کشورهای مطلوب (MFN) است. این تعرفه از 1 ژانویه بر 883 قلم کالا از جمله مواد غذایی ، دارو و محصولات فناوری اطلاعات اعمال خواهد شد.
نرخ کشورهای مطلوب نرخی است که کشورها و سایر اعضای سازمان تجارت جهانی متعهد شدند از آن استفاده کنند مگر آنکه قرارداد تجاری ترجیحی منعقد شده باشد . عوارض واردات برخی مواد اولیه داروهای سرطانی و مکمل های غذایی کودکان نیز حذف خواهد شد . هدف از اعمال این تغییرات کاهش قیمت ها و کاهش فشار بر خانواده بیماران است. چین از ابتدای جولای ششمین مرحله کاهش نرخ تعرفه کشورهای مطلوب را بر 176 گونه محصولات مربوط به حوزه فناوری اطلاعات اعمال خواهد کرد و تعرفه موقت 9 کالای وارداتی حدف خواهد شد .
این اقدامات مطابق بر انتظارات سیاست گذاران چینی درخصوص کاهش تعرفه واردات و افزایش واردات کالاهای با کیفیت و خدمات است که می تواند به ارتقا اقتصاد منطقه ای منجر شود. به گفته یکی از مقامات، این کمیسیون ملزومات نشست اجرایی شورای دولتی را در زمینه اجرای کارآمد مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای که ابتدای سال منعقد شد به کار خواهد بست . همچنین می توان با همکاری دپارتمان های مربوطه در چارچوب مکانیزم کمیسیون تعرفه گمرکی شورای دولتی به آماده سازی اجرای کاهش تعرفه ها خواهد پرداخت.
چین بر اساس توافقنامه آزاد تجاری به کاهش هرچه بیشتر نرخ تعرفه برخی کالاهای وارداتی از مبدا چندین کشور و منطقه از جمله نیوزیلند، پرو و کره جنوبی خواهد پرداخت. نرخ های تعیین شده در قرارداد تجاری آسیا- اقیانوسیه برای برخی کالاهای وارداتی از مبدا مغولستان از 1 ژانویه اعمال خواهد شد . همچنین در این تاریخ توافقنامه تجاری چین و موریس لازم الاجرا خواهد بود. به گفته خوانگ پنگ رئیس مرکز مشاوره امور سازمان تجارت جهانی شانگهای تعیین نرخ تعرفه در این توافقنامه موجب تسهیل تشکیل مناطق آزاد تجاری و بهبود کارایی تخصیص منابع جهانی خواهد شد که در نهایت از الگوی توسعه جدید چین تحت عنوان چرخه دوگانه که در آن بازار داخلی محور اصلی است و بازارهای داخلی و خارجی مکمل یکدیگر هستند، حمایت خواهد کرد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران و چین

4/5 - (10 امتیاز)

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *