وجود گلوگاه در مسیر توزیع کالاهای اساسی

وجود گلوگاه در مسیر توزیع کالاهای اساسی

آنچه در این مطلب خواهید خواند

ابوالحسن خلیلی، رئیس هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران، از وجود گلوگاه در مسیر توزیع کالاهای اساسی به خاطر سامانه های ناهماهنگ خبر داد و افزود: این سامانه‌ها نه تنها کمکی به تسهیل روند واردات و توزیع کالاهای اساسی و مواد اولیه نکرد، بلکه دولت را از هدف توزیع کالا با قیمت مناسب نیز دور کرد.

خلیلی ضمن اشاره به جابجایی های مسئولیت ها از وزارت جهاد به وزارت صنعت، یادآور شد: پارسال تامین ۱۴ میلیارد دلار ارز جهت خرید کالای اساسی و تزریق حداکثری کالای اساسی به بازار یکی از برنامه های دولت به منظور تنظیم بازار این کالاها بوده است.

افزایش واردات مواد اولیه و کالاهای اساسی با وجود چالش های ارزی

خلیلی در رابطه با چالش های ارزی ایجاد شده به دلیل تحریم ها گفت: چالش های ارزی صورت گرفته به دلیل تحریم نفتی و محصولات فولادی منجر می شود تا امسال شرایط سخت تری را در تامین ارز مورد نیاز جهت واردات کالای اساسی و مواد اولیه تجربه کنیم.

وی اضافه کرد: هر چند با تلاش و همراهی بخش خصوصی میزان واردات مواد اولیه و کالاهای اساسی افزایش یافته و توزیع این اقلام  ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به سال های قبل و با وجود تشدید تحریم ها افزایش پیدا کرده است اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور نیاز داریم تا سیاست های کنترل و نظارت بر مصرف با دقت بیشتری اجرایی شود.خلیلی توزیع بیشتر کالای مصرفی در بازار را راهکار مقابله با این شرایط ندانست، چرا که آمریکا همچنان با اعمال تحریم های بیشتر به دنبال افزایش فشارهای اقتصادی است.

وی در این رابطه پیشنهاد داد: بر اساس شرایط فعلی، در صورت تغییر ارز واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه از ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی و جبران مابه التفاوت آن برای مصرف کنندگان، از یک طرف دولت با چالش کمتری برای تامین ارز روبرو می شود و از طرف دیگر بستر رانت در تخصیص ارز حذف خواهد شد. این تغییر ارز همچنین می تواند فرآیند تامین ارز را برای واردکنندگان تسهیل کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *