واردات قطعات دارای مشابه تولید داخل ممنوع شد!

واردات قطعات

آنچه در این مطلب خواهید خواند

به گفته سرپرست وزارت صمت واردات قطعات دارای مشابه تولید داخل ممنوع شد! وی ضمن اشاره به اینکه تامین مواد اولیه تولید از جمله اولویت‌های اصلی وزارتخانه است، در این رابطه توضیح داد: واردات هر قطعه‌ای در صنعت لوازم خانگی که توانایی تولید آن در داخل وجود داشته باشد ممنوع می شود.  البته این ممنوعیت در ثبت‌سفارش بر اساس صورتجلسه مشترکی که به تائید انجمن‌های تخصصی قطعه‌سازان و صنایع پایین دستی و نظارت معاونت امور صنایع وزارت صمت می‌رسد، صورت می گیرد.

مدرس خیابانی افزود: برای تحقق جهش تولید، اولین گام تأمین مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات از محل تولیدات داخلی و منابع خارجی است که با توجه به تدابیر صورت گرفته، تأمین مواد اولیه از محل تولید داخلی یکی از اولویت‌های وزارت صمت است؛ به صورتیکه صنایع پایین‌دستی با کمترین مشکل، مواد اولیه مورد نیاز خود را از صنایع بالادستی تأمین نمایند.

وی افزود: در عین حال، واردات مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولید که در داخل ساخته نمی‌شود نیز، مورد حمایت جدی وزارت صمت قرار دارد. سرپرست وزارت صمت اضافه کرد: به همان میزان که برای صادرات غیرنفتی کشور مسیر ویژه و سبز ایجاد شده است، برای واردات کالاهای غیرضرور و دارای مشابه تولید داخلی نیز چراغ قرمز وجود دارد.

وی ضمن اشاره به لزوم بازنگری در سهمیه‌های بهین‌یاب، گفت: برخی از بخش های تولیدی صنایع، باید مستقیما مواد اولیه خود را از کارخانجات خریداری نمایند و به موقع، به مواد اولیه دسترسی داشته باشند؛ این در شرایطی است که تولید کشور، امروز باید مواد اولیه خود را از مسیرهای ویژه و بدون معطلی دریافت کرده تا بتواند چرخ تولید را در حرکت نگاه دارد.

تامین ارز مورد نیاز تولیدکنندگان برای واردات مواد اولیه

مدرس خیابانی به تدبیرات وزارت صمت جهت تأمین به موقع ارز مورد نیاز تولیدکنندگان در واردات مواد اولیه، تجهیزات و ماشین‌آلات اشاره کرد و گفت: تأمین ارز مورد نیاز واردات مود اولیه، از منابع ارزی حاصل از صادرات محصولات معدنی و دیگر بخش های صادراتی ارزآور، تعریف شده است و بانک مرکزی نیز در حال پیگیری سایر روش‌های تأمین ارز است. همچنین ارز مورد نیاز واردات مواد اولیه صنایعی نظیر لاستیک، لوازم خانگی و خودرو را سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی تقبل کرده است. سازمان توسعه تجارت ایران نیز هماهنگی‌های لازم جهت اختصاص ارز حاصل از صادرات پسته، زعفران، خشکبار، کیف و کفش و شیرینی و شکلات به تأمین مواد اولیه صورت خواهد داد.

وی در پایان به طراحی و راه اندازی زون‌های ساخت داخلی توسط شهرک‌های صنعتی برای نمایش دستاوردهای ساخت داخلی در قطعات مورد نیاز صنایع داخلی و همینطور تامین نیازهای صنایع مختلف از طریق ارتباط تولیدکننده و سازنده خبر داد و به ضرورت از بین بردن زمینه‌های قاچاق کالا در کشور نیز اشاره کرد.

منبع : خبرگزاری مهر

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *