مجوز واردات اقلام لیست گروه ۴ به مناطق تا سقف ۱۴۰ میلیون دلار

آنچه در این مطلب خواهید خواند

طبق بخش‌نامه ۶ بندی جدید ارائه شده از سوی چهار دستگاه «بانک مرکزی»، «وزارت صمت»،‌ «دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد» و «گمرک ایران» که در ادامه جلسه کمیسیون اقتصادی دولتی در ۱۵ بهمن‌ماه اتخاذ شده است، مقرر شد مطابق با ضوابط جدید نظیر تعیین سقف ارزی تا ۱۴۰ میلیون دلار و مهلت زمانی تا ۳۱ فروردین ۱۳۹۸، ثبت سفارش واردات کالاهای گروه ۴ مجاز خواهد بود.

این دستور جدید در حالی گرفته شد که در دی ماه طی دو فاز در ابتدا واردات این کالاها مشروط و سپس ممنوع اعلام شده بود.

در بند ۱ این بخشنامه مسئولیت صدور مجوز برای پیش‌فاکتورهای جدید مناطق آزاد طبق لیست مجاز HS به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده شده است.

مطابق بند دوم، فقط در صورت وجود قبض انبار تا قبل از تاریخ ۱۵ بهمن ۹۷، امکان ثبت سفارش موضوع بند قبلی به صورت بدون انتقال ارز وجود داشته و وظیفه کنترل قبض انبار به سازمان‌های مناطق آزاد و نیز مسئول اجرای این بند به دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد داده شده است.

در بند سوم این صورت‌جلسه امکان ویرایش اطلاعات ثبت سفارش‌های کالاهای موضوع بند اول که بدون انتقال ارز پیش از تاریخ ۱۵ بهمن انجام شده، فراهم گشته و مسئولیت اجرای آن به وزارت صمت داده شده است.

طبق بند چهارم این بخشنامه، رفع تعهد ثبت سفارش‌های مناطق آزاد تا هنگام استقرار گمرک در مبادی ورودی مناطق آزاد، با تائید دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی صورت پذیرد و وظیفه اجرای صحیح این دستور به طور مشترک به وزارت صمت و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد داده شده است.

در بند پنج صورت‌جلسه، مقرر شده که لیست کالاهای HS موضوع بند اول تا تاریخ ۱۷ بهمن تهیه گردد که مسئول اجرای آن دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد است.

در بند ۶ و پایانی وظیفه کنترل ثبت سفارش موضوع بند اول و سوم تا سقف ۱۴۰ میلیون دلار را به دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ویژه اقتصادی محول گشته است.

منبع: دنیای اقتصاد

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *