مبادله با کشورهای روسیه و ترکیه بدون دلار

آنچه در این مطلب خواهید خواند

آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی در نشست اخیر هیئت دولت، در رابطه با مبادلات بانکی و تجاری با روسیه و ترکیه با استفاده از پول ملی، توضیح داد: “در حال حاضر دیگر با این کشورها با دلار تعامل تجاری نمی‌کنیم.”

همتی اضافه کرد: “از واحد یورو تنها به عنوان مبنای تبدیل استفاده می کنیم تا در صورت افت و خیز پول ملی از سوی هر کشور، طرف مقابل ضرر نکند. در حال حاضر تمامی مبادلات تجاری ایران با روسیه از طریق روبل و حدود 30 تا 40 درصد مبادلات با ترکیه نیز با لیر و بقیه آن با یورو انجام می شود. و این روند به حذف تدریجی دلار از چرخه مبادلات کمک می‌کند، خیلی از کشورهای دیگر نیز اکنون برای حذف نظارت آمریکا بر روند مبادلاتشان تمایل دارند تا با پول ملی خود مبادله تجاری کنند.”

وی در مورد تحریم بانک مرکزی توسط آمریکا نیز تصریح کرد:” تحریم دوباره بانک مرکزی یک اقدام تبلیغاتی بوده است. واقعیت این است که  این تحریم ها از نظر روابط بانکی مشکلاتی را ایجاد کرده اما ما روش های دیگری را برای اجرای کارهای خود یافته‌ایم. ما دنبال دورزدن تحریم  نیستیم و اکنون در حال انجام تجارت بدون تحریم هستیم. بار اول که تحریم کردند ما پیش‌بینی‌هایی کردیم تا خارج از مقرراتی که آنها در نظر گرفته بودند بتوانیم کارهای خود را پیش ببریم.”

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه درخصوص انتشار اوراق جدید در عملیات بازار باز، دخالت دولت در این امر را در حد اصلاح  و کنترل نرخ بهره عنوان کرد و گفت: “این اوراق باید توسط مردم خریداری شود. خزانه‌داری این اوراق را به منظور کسری بودجه خود در بازار می‌فروشد. عملیات بازار باز یک ابزار سیاست پولی بوده و قرار نیست با عملیات بازار باز هرچه دولت اوراق می‌فروشد ما خریداری کنیم. در سال‌های بعد که وضع دولت بهتر شود، اوراق را پس می‌گیرد. این یک روش عادی در دنیاست که خزانه‌داری اوراق را منتشر می‌کند و بانک‌های مرکزی نیز از طریق عملیات بازار باز، نرخ بهره را کنترل می‌کنند تا اهداف تورمی بانک مرکزی لطمه نبیند.”

همتی در مورد ادعای اینکه ثبات نرخ دلار در هفته‌ های گذشته آرامش قبل طوفان است، اظهار داشت: کنترل کامل بر بازار ارز برقرار است. روند صادرات غیرنفتی ادامه دارد و عرضه مداوم ارز در نیما در حال انجام است. ادعای آرامش قبل از طوفان که مطرح شده فقط باعث خالی کردن دل مردم می‌شود. اکنون روند خوبی حاکم شده و در آینده بهتر نیز می‌شود و هدف ما تأمین ارز مورد نیاز کالاهای ضروری است.”

وی در پایان با ابراز این که به گفته برخی تقاضاهای ارزی توسط بانک مرکزی محدود شده است، توضیح داد:” در شرایط جنگ اقتصادی و فشارهای سنگین اقتصادی قرار نیست که واردات کالاهای لوکس و غیرضروری را آزاد بگذاریم و یا خروج سرمایه از کشور را مجاز کنیم، بنابراین دنبال محدود کردن مصرف ارز در بخش‌های غیرضروری بوده‌ایم. اکنون کنترل کاملی بر بازار داشته و نگرانی از این بابت نداریم و در آینده نیز این ثبات ادامه می‌یابد.”

منبع: خبرگزاری تسنیم

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *