قدم تازه بانک مرکزی در اصلاحات ارزی

اصلاحات ارزی

آنچه در این مطلب خواهید خواند

در گزارش اختصاصی خبرگزاری مهر آمده است که دولت در راستای اصلاحات ارزی خود تصمیم به حذف اولویت‌بندی کالاهای وارداتی گرفته تا روند تخصیص ارز به آن‌ها راحت‌تر انجام گیرد. بر این اساس کالاهای مجاز به واردات در دو گروه کلی کالاهای اساسی و سایر تقسیم شدند.

درواقع این تصمیم به این دلیل اتخاذ شد که پس از نوسانات ارزی دولت بر آن شد که کالاهای وارداتی را اولویت‌بندی کرده و  دلار۴۲۰۰ تومانی و سامانه نیما دو را جهت تخصیص ارز معرفی گردید. از آن پس، بیشتر واردکنندگان به علت پایین بودن نرخ ارز دولتی، به سمت ارز حاصل از صادرات نمی‌رفتند که همین امر سبب مشکلات در تعهدات ارزی صادرکنندگان گشته بود.

اما در حال حاضر با توجه به نزدیک بودن نرخ ارز در بازار آزاد و سامانه نیما و نیز مدیریت بانک مرکزی، به تدریج تغییرات و اصلاحیه‌هایی در بخش‌نامه‌هایی که طی مدت اخیر در مورد استفاده از ارز صادراتی جهت تأمین کالاها و احتیاجات وارداتی کشور صادر شده بود، در دست اقدام است.

در گفتگوی خبرنگار خبرگزاری مهر با یکی از مقامات مسئول در بانک مرکزی که به دلایلی نخواسته نامش فاش شود به تصمیم جدید بانک مرکزی اشاره کرده و گفته است:  «بر اساس تصمیم جدید بانک مرکزی، اولویت‌بندی‌های کالایی برای استفاده از ارز سامانه نیما و صادرکنندگان، لغو شده و تنها کالاهای اساسی و دارو، دلار ۴۲۰۰ تومانی می‌گیرند و مابقی کالاها در اولویت‌بندی «سایر» تقسیم‌بندی می‌شوند.»

وی اضافه کرد: «بر این اساس، صادرکنندگان می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را برای واردات کالاهای غیراساسی استفاده کرده و به این روش، رفع تعهد ارزی نمایند. به این معنا که صادرکنندگان می‌توانند ارز حاصل از صادرات را برای واردات خود یا سایر واردکنندگان مورد استفاده قرار دهند و دیگر اولویت‌بندی‌های کالایی، مانع استفاده از ارز حاصل از صادرات نیست.»

در این راستا، روز گذشته طی خبری از مدیرکل صادرات بانک مرکزی، اعلام شده بود که صادرکنندگان می‌توانند از ارز حاصل از صادرات برای واردات کالاهای اساسی و موردنیاز خطوط تولیدی استفاده نمایند و ثبت آن‌ها فقط در سامانه نیما امکان‌پذیر است.

منبع: خبرگزاری مهر

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *