عقب نشینی آمریکا از موضع تحریم شرکت ZTE

شرکت ZTE

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بنابر آخرین خبرهای منتشرشده از پایگاه خبری رادیو آزاد اروپا، کنگره آمریکا و همچنین سنای این کشور از طرح اعمال تحریم علیه شرکت مخابراتی ZTE چین برای نقض تحریم های آمریکا علیه ایران و کره شمالی، دست کشیده اند. نمایندگان کنگره به رغم قاطعیت قبلی برای اعمال مجازات علیه این شرکت چینی، این بار به دلایل خاصی مجبور شدند از پیشنهاد قبلی خود مبنی بر مخالفت با کاخ سفید برای اعمال تخفیف های خاص برای این شرکت عقب نشینی کنند. شرکت ZTE متهم است که با فروش تجهیزات مخابراتی و فناوری های حساس از جمله تلفن همراه به ایران و کره شمالی، تصمیم گیری آمریکا برای اعمال تحریم های شدید اقتصادی علیه این دو کشور را نقض کرده است.

کنگره ی آمریکا  قبلا با ارائه ی لایحه ای تنبیهی و پدافندی علیه ایران و کره شمالی از دولت آمریکا و مجلس سنای این کشور خواسته بود به این سیاست های تنبیهی پایبند باشند .اما خبرگزاری رویترز در روز شنبه 30 تیرماه گزارش داد که چند تن از نمایندگان کنگره که شامل هر دو حزب جمهوری خواه و دمکرات بودند، دیروز با افزودن اصلاحیه ای به لایحه قبلی ، از موضع تنبیهی قاطع خود علیه این شرکت چینی و ایران کوتاه آمدند.

در واقع علت عقب نشینی آمریکا از این موضع تعطیلی هزاران شغل در چین و بویژه آمریکا در اثر قطع معاملات با این شرکت چینی بود که منجر به بحران های اقتصادی آینده در آمریکا  می شد به همین دلیل آمریکا با تعیین شرایط جدید از جمله پرداخت جریمه 400 میلیون دلاری از سوی شرکت ZTE به خزانه داری آمریکا این شرکت را از تحریم ها معاف کرد و به آن اجازه داد با هر کشوری وارد معامله شود.

شرکت  ZTE 80 هزار کارمند دارد و شبکه های فیبرنوری  این شرکت و فروش فرامرزی انبوه گوشی های هوشمند ارزان قیمت آن  به اجزا و نیز تراشه ها و سیستم های اندرویدی آمریکایی وابسته هستند. از جمله این شرکت های آمریکایی می توان به اینتل، شرکت تجهیزاتی تگزاس، برواد کام و کالکوم اشاره کرد.

ماه اخیر خبرگزاری فرانسه اعلام کرد ZTE از آن زمان که واشنگتن، شرکت های آمریکایی را به مدت هفت سال از فروش اجزای سخت افزاری و نرم افزاری مهم به این شرکت باز داشت، در معرض ورشکستگی بوده است.

به طوریکه که همزمان با تصویب این لایحه سهام این شرکت مخابراتی در اولین ساعات کاری خود در 29 خرداد تا بیش از 20 درصد کاهش یافت و البته باید اضافه کرد این سهام از دو ماه پیش نیز تا 60 درصد ارزش خود را از دست داده بود.

اکنون بعد از تعیین شراط جدید از سوی کاخ سفید برای ZTE، ارزش سهام این شرکت به تدریج  در حال افزایش است ولی هنوز به حالت اول خود باز نگشته است.

 

 

منابع: خبرآنلاین

 

 

 

 

 

.

 

.

 

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *