عدم ارزانی کالاهای اساسی با وجود تخصیص ارز دولتی

آنچه در این مطلب خواهید خواند

این خبر را عبدلله حاتمیان عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، طی مصاحبه‌ای با مقاومتی نیوز اعلام کرد. وی در پرسش به سوالی در مورد وضعیت پرداخت یارانه به کالاهای اساسی در سال ۹۸ چنین گفت: «دولت و مجلس همچنان به نتیجه مشخصی در این خصوص نرسیده‌اند. دولت تاکنون حدود ۱۲ میلیارد دلار ارز دولتی به واردات محصولات اساسی اختصاص داده است. تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات محصولات اساسی همراه با اشکالاتی که در نظام توزیع وجود دارد، باعث ایجاد رانت و فساد می‌شود.»
نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی درباره چگونگی تاثیر تخصیص ارز دولتی بر بازار محصولات اساسی اذعان کرد: «یکی از مثال‌های بارز در خصوص ناکارآمدی سیاست تخصیص ارز دولتی به واردات و نظام توزیع، مسئله گرانی گوشت قرمز است.»
وی در ادامه افزود: «بر اساس آمارهای ارائه شده دولت، در سال جاری حدود ۱ میلیارد دلار ارز دولتی برای واردات گوشت تخصیص پیدا کرده است که با احتساب نرخ ارز بازار آزاد حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان می‌شود. این میزان ارز تخصیص یافته به واردات گوشت نه تنها دولت را به اهداف مدنظر خود نرسانید، بلکه صف‌های خریدگوشت قرمز را طولانی‌تر کرد و باعث گرانی بیشتر این محصول شد.»
عضو مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: «نمایندگان مجلس برای جلوگیری از ایجاد رانت و فساد در تخصیص ارز دولتی در سال آینده، پیشنهاد اعطای کالابرگ الکترونیکی را در لایحه بودجه تصویب کردند. اختلاف نظر دولت و مجلس بر چگونگی تخصیص یارانه به مصرف کنندگان، یکی از اشکالات تصویب چنین طرحی در مجلس بود.»
در پایان عبدلله حاتمیان گفت: «پرداخت یارانه مستقیم به مصرف‌کنندگان در شرایط کنونی نه تنها قدرت خرید مردم افزایش می‌دهد بلکه قیمت‌های کاذب محصولات را نیز از بین خواهد برد. امیدواریم مجلس و دولت هرچه سریع‌تر به مدل مناسبی در پرداخت یارانه به مصرف کنندگان و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال جدید برسند.»

منبع: مقاومتی نیوز

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *