صادرات زعفران ایرانی به چین ممنوع شد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

صادرات زعفران به چین ممنوع شد

نایب‌رئیس شورای ملی زعفران در خصوص وضعیت صادرات زعفران به چین پیش ازممنوعیت و تاثیر آن درارزآوری این محصول اظهار داشت: سالانه 30تا 40تن زعفران به چین صادر می شد که با این ممنوعیت این بازار از دست رفته است؛ البته افرادی هستند که بصورت غیرقانونی اقدام به این کار می کنند که باید ریسک و خطر صادرات غیر قانونی را نیز درنظر بگیرند.

به گزارش روابط عمومی سپاهان همراه به نقل از ایلنا، غلامرضا میری -نایب‌رئیس شورای ملی زعفران از رکود در بازار خرید و فروش زعفران خبر داد و در پاسخ به این سوال که آیا ممنوعیت واردات زعفران در کشور چین صحت دارد یا خیر بیان داشت: چین اقدام به کشت زعفران کرده است و به همین خاطر ورود زعفران ایرانی به چین ممنوع است.

میری با اشاره به اینکه 30 درصد از زعفران تولیدی کشور در داخل مصرف می شود، در خصوص وضعیت صادرات زعفران به چین پیش ازممنوعیت و تاثیر آن درارزآوری این محصول اظهار داشت: سالانه 30تا 40تن زعفران به چین صادر می شد که با این ممنوعیت این بازار از دست رفته است؛ البته افرادی هستند که بصورت غیرقانونی اقدام به این کار می کنند که باید ریسک و خطر صادرات غیر قانونی را نیز درنظر بگیرند. میری تاکید کرد که صادرات زعفران به چین تنها در صورت پرداخت عوارض 38 درصدی که بسیار بالا است امکانپذیر است.

گفتنی است؛ با وجود اینکه 95 درصد زعفران جهان در ایران تولید می شود؛ اما پیش از این نیز علی حسینی-عضو شورای ملی زعفران-نسبت به توسعه کشت گلخانه‌ای زعفران در چین هشدار داده و تاکید کرد که توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در کشوری مانند چین و تولید زعفران‌های تقلبی که عمدتا در امارات و هند تولید می‌شود خطر جدی برای این محصول استراتژیک و دارای مزیت ایرانی است؛ چراکه در کشت گلخانه‌ای زعفران، عملکرد این محصول بالا می‌رود اما به همان میزان کیفیت و قیمت تمام شده زعفران کاهشد پیدا می کند که به همین دلیل توسعه این نوع کشت برای بازار زعفران ایرانی می‌تواند خطر‌آفرین باشد. همچنین طبق گفته های نایب‌رئیس شورای ملی زعفران، در سه ماهه نخست سال جاری 35 تن زعفران به ارزش 50 میلیون دلار صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییری نداشته است.

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *