سیستم پنجره واحد گمرکی؛ سد راه رانت بازان/ حمایت قاطع مجلس از شفافیت در گمرک

آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکید کردند:

سیستم پنجره واحد گمرکی؛ سد راه رانت بازان/ حمایت قاطع مجلس از شفافیت در گمرک

نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند که سیستم پنجره واحد گمرکی سبب شفافیت فعالیت‌ها شده و حجم قاچاق کالا از مبادی رسمی را کاهش داده است.

به گزارش روابط عمومی سپاهان همراه به نقل از خانه ملت، ابتدای هفته جاری بود که نامه ای از وزیر صنعت خطاب به وزیر اقتصاد در رسانه ها منتشر شد، “محمد رضا نعمت زاده” در این نامه خواستار توقف فعالیت سامانه پنجره واحد گمرکی شد،وزیر صنعت در این نامه با اشاره به بهره برداری از سامانه جامع یکپارچه مجوزها،از وزیراقتصاد خواسته است ادامه فعالیت سامانه جامع گمرکی متوقف شود.

پس از انتشار این نامه بسیاری از کارشناسان درخواست وزارت صنعت را غیرحرفه ای و غیراصولی دانستند؛چراکه ایجاد سامانه جامع گمرکی از اختیارات وزارت اقتصاد بوده و پنجره واحد تجارت فرامرزی یکی از اقدامات موثر گمرک برای تسهیل انجام تشریفات گمرکی،کاهش زمان و هزینه تشریفات و تأمین قاچاق و مبارزه عملی در این زمینه بوده و باید با اهتمام مسئولان در جهت ارتقای آن اقدام شود.

همچنین پروژه استقرار گمرک الکترونیک و یکپارچه طبق مصوبه خرداد سال جاری ستاد فرماندهی اقتصادی مقاومتی ریاست جمهوری به عنوان یکی از پروژه‌های اولویت‌دار در امر تجارت و مبارزه با قاچاق کالا مورد تاکید و تایید قرار گرفته است.

علی طیب نیا وزیر اقتصاد و امور دارایی نیز به نامه محمدرضا نعمت زاده پاسخ داد و اظهار کرد، که مطابق بند «ج» ماده 38 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب سال 94 پیاده سازی سیستم پنجره واحد گمرکی باید انجام شود.

خبرگزاری خانه ملت در همین راستا درگفت وگو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی نظر برخی از نمایندگان را در این خصوص جویا شده که بر این اساس نظرات سیدفرید موسوی، نماینده مردم تهران،ری،شمیرانات،اسلامشهر و پردیس در ادامه آمده است.

سید فرید موسوی، عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس:

پنجره واحد شبهه قاچاق کالا از مبادی رسمی را رفع کرده است

سیستم پنجره واحد ،فرآیند ورود و خروج کالا در کشور را شفاف کرده و ازسوی دیگر شبهه قاچاق کالا از مبادی رسمی را رفع کرده است.

عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه ورود و خروج کالاها باید از طریق گمرک کنترل شود،تصریح کرد:در شرایطی که قاچاق یک بیماری در اقتصاد کشور است،سیستم پنجره واحد گمرکی باید در وزارت اقتصاد حفظ و تقویت شود،چراکه سبب شفافیت در مبادی ورودی و خروجی شده و با حذف عامل انسانی در فرایند، با مرور زمان و رفع ایرادات سیستم مزایای استقرار برای بازرگانان و نهادهای متولی امر تجاری و نظارتی بیش از پیش روشن خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به نامه “محمدرضانعمت زاده” وزیرصنعت به”علی طیب نیا” وزیراقتصاد و اموردارایی درخصوص توقف فعالیت سامانه پنجره واحد گمرکی،گفت:گمرک در سال های اخیر اقدامات مناسب و مهمی برای شفاف سازی ورود و خروج کالا با ایجاد پنجره واحدگمرکی انجام داده واجرای طرح توانسته برخی مشکلات و معضلات در گمرک را کاهش دهد.

 

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *