روابط سیاسی و تجاری بین دو کشور ایران و امارات در حال بهبود است

ایران و امارات

آنچه در این مطلب خواهید خواند

فرشید فرزانگان، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات در واکنش به اظهارات یکی از اعضای این اتاق نسبت به روابط بین ایران و امارات، بیان کرد: “در فضای کنونی، روابط تجاری و سیاسی بین دو کشور در حال بهبود است. ولی هنوز تا رسیدن به سطح مبادلات تجاری ایده‌آل فاصله داریم.”

فرزانگان یکی از مولفه‌ های پیشرفت اقتصادی را حفظ آرامش و امنیت منطقه عنوان کرد و افزود:” امارات نیز پیشرفت کشورشان را در گرو حفظ آرامش خلیج ‌فارس می داند. تشنج، پیشرفت اقتصادی خود آ‌نها را نیز کاهش می دهد. اکنون با توجه به تعداد قابل توجه فعالان اقتصادی در امارات و به ویژه دبی و اهمیت حضور ایرانی‌ها، علاقه به همکاری با ایران وجود دارد.”

وی به تلاش های وزارت امور خارجه و سازمان توسعه تجارت در خصوص ایجاد ارتباط بیشتر با کشورهای همسایه چه همسایه‌ های آبی و چه خاکی اشاره کرد و افزود:”در کنار این تلاش ها بخش خصوصی، اتاق بازرگانی ایران و اتاق ایران و امارات نیز برای توسعه سیاسی و اقتصادی باید همکاری‌ داشته باشند. ”

‎رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات دو بخش دولتی و خصوصی را لازم و ملزوم یکدیگر دانست و اضافه کرد: “توسعه اقتصادی با افزایش حجم مبادلات تجاری و بهبود روابط با همسایگان به توسعه اشتغال و افزایش صادرات می‌انجامد که این امر در شرایط کنونی از اهمیت بالایی برخوردار است.”

‎طبق گفته فرزانگان از آنجایی که پیشرفت اقتصادی امارات و به ویژه دبی در گروی ایران است آنها هم مشتاق هستند تا رابطه تجاری و سیاسی خود را با ایران بهبود بخشند.

وی فضای سیاسی بین دو کشور را بر خلاف تحریم‌ ها رو به بهبود دانست و گفت: “مجموعه دولت و به خصوص وزارت امور خارجه در ارتباط با همسایه ها بسیار مصمم و پر تلاش شده اند. در آن‌ طرف نیز زیر ساخت اقتصادی امارات به شکلی است که در سایه همکاری‌های دوجانبه به پیشرفت خود آن‌ها منجر می‌شود.”

فرزانگان به رسیدگی در خصوص مسائلی همچون اخذ ویزای امارات، کار ثبت شرکت‌ها و تداوم مسائل بانکی اشاره کرد و گفت:” این روندها در حال تسهیل است و دلیلی هم ندارد که بیش از این روی این مسائل پافشاری شود.”

وی ادامه داد: ” از ۳.۵ میلیون نفر جمعیت دبی، میزان ۶۰۰ هزار نفر ایرانی‌ هستند و تعداد شرکت‌ های ایرانی موجود در دبی به ۶ هزار می رسد و همچنین ۸ هزار بازرگان فعال ایرانی در دبی مشغول به کار هستند. این آمار نشان می دهد که ما با کشور چندان غریبه‌ای مواجه نیستیم. در حال حاضر، با بهبود فضای سیاسی، فرصت این را داریم که بهبود اقتصادی نیز حاصل شود.”

فرزانگان به برگزاری اکسپوی ۲۰۲۰ در دبی نیز اشاره کرد و آن را فرصتی برای معرفی شرکت های ایرانی خواند و افزود:” این نمایشگاه فرصتی است تا بتوانیم از طریق صادرات، برای کشور ثروت‌ آفرینی و کارآفرینی داشته باشیم. به همین منظور شرکت ‌های صاحب برند باید مساعدت شوند تا با رویکردی صادرات محور در این نمایشگاه شرکت نمایند.”

در پایان این گفتگو، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات، خاطرنشان کرد: ” افرادی در امارات حساب‌های بانکی‌شان فریز شده است که یکی از برنامه‌های اتاق ایران و امارات پیگیری و رفع این مشکل با همکاری وکلای بین‌المللی است.”

منبع: خبرگزاری ایرنا

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *