روابط بانکی ایران و چین باید درست شود

آنچه در این مطلب خواهید خواند

روابط بانکی ایران و چین باید درست شود

اسدالله عسگر اولادی رییس اتاق مشترک ایران و چین در همایش تجاری بازرگانان ایران و چین که با حضور شرکت سپاهان همراه برگزار می شد،  گفت: اگرچه هیات‌های تجاری از کشورهای مختلف دنیا هر روز به ایران سفر می‌کنند اما ایرانی‌ها تجارت ۶۰ میلیارد دلاری خود را با چین کاهش نمی‌دهند با این وجود مشکلات زیادی در پیش رو گسترش روابط دو کشور وجود دارد که مهمترین آنها موانع بانکی است.

به گزارش روابط عمومی سپاهان همراه به نقل از سازمان توسعه تجارت، اسدا… عسگر اولادی در همایش همکاری‌های تجاری و نشست بازرگانان ایران و چین که با همراهی هیات استان ججیانگ در سالن خلیج فارس محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، این مطلب را بیان کرد. وی گفت: رئیس جمهور چین در سال 2013 پیشنهاد یک کمربند و جاده برای توسعه همکاری داده بود که دولتمردان ایران و چین برای تحقق آن در تلاش هستند، البته چابهار ایران موقعیت مناسبی برای استفاده به عنوان جایگزین دریایی جاده ‌ابریشم در قرن بیست و یکم است.

عسگراولادی ادامه داد: میخ روابط اقتصادی دو کشور محکم کوبیده شده و اگر چه هیأت‌های اقتصادی اروپایی دسته دسته به ایران می‌آید اما این کشور جایگاه ویژه‌ای برای ما دارد و تجارت 50-60 میلیاردی خود را با چین از دست نمی‌دهیم. وی افزود: ما نیاز داریم از چین کالا بخریم و به چین کالا بفروشیم، اما چگونه می‌توان پرداخت‌ها را انجام داد چرا که نمی‌توانیم به کارآفرینان خود بگوییم که پول خود را داخل چمدان بگذارند و برای خرید کالا به چین بروند. عسگر اولادی از طرف چینی خواست تا رفع مسائل بانکی را در اولویت خود قرار دهد و افزود: ما خیلی به پول احتیاج نداریم بلکه به سهم بازار و تکنولوژی چینی‌ها نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه این اولین بار است که پس از 7 سال بزرگترین هیأت تجاری چینی به ایران می‌آید، افزود: اتاق ایران و چین 17 سال است که فعالیت رسمی دارد و توانسته است فعالیت اقتصادی و تجاری دو کشور را به حد مطلوبی برساند، چرا که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا 10 سال آینده حجم روابط تجاری ایران و چین می‌تواند به 80 میلیارد دلار برسد. وی به سخنان رئیس‌جمهوری کشورمان با طرف چینی اشاره کرد و گفت: امکان افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و چین طی 20 سال تا 100 میلیارد دلار وجود دارد. رئیس اتاق مشترک ایران و چین گفت که برای توسعه روابط، برنامه‌ریزی 50 ساله شده است، ما چین را شریک اول تجاری خود می‌دانیم و شرایط بعد از اجرای برجام تاثیری بر روابط اقتصادی دو کشور نخواهد داشت.

وی با انتقاد از حضور گردشگران چینی که با هدف سفر به چند کشور به ایران نیز سفر می‌کنند، گفت: چینی‌ها ایران را به عنوان مقصد گردشگری نمی‌شناسند و تنها از آن به عنوان محل ترانزیت استفاده می‌کنند حال آنکه ایران باید به مرکز گردشگری چین تبدیل شود. رئیس اتاق مشترک ایران و چین به تناقض در آمار تجاری دو کشور اشاره کرد و دلیل آن را این مسئله دانست که آمار در گمرکات دو کشور متفاوت است چرا که گمرک چین اطلاعات تجاری ترانزیت کالاهای افغانستان و پاکستان را نیز در تجارت با ایران محاسبه می‌کند.

وی گفت: انرژی ارزان، کارگر تحصیل‌کرده و محصل در ایران فراوان است و با استفاده از این زمینه‌ها شرایطی برای سرمایه‌گذاری با اولویت بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط وجود دارد.  در همایش همکاری‌های تجاری و نشست بازرگانان ایران و چین که با همراهی هیات استان ججیانگ در سالن خلیج فارس محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، ولی‌ا… افخمی‌راد رئیس سازمان توسعه تجارت، یوان رانگ ژیانگ معاون کمیته دائمی کنگره خلق چین در استان ججیانگ، وانگ ژین ژن معاون رئیس شورای تشویق تجارت بین‌الملل چین (CCPIT)، پانگ سین سفیر چین در تهران، رییس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین و نمایندگان شرکت‌های خصوصی ایران و چین حضور داشتند.

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *