رشد صادرات ایران به چین در ۲ ماهه نخست سال 95

کاهش 11 51 درصدی واردات از چین

آنچه در این مطلب خواهید خواند

رشد صادرات ایران به چین در ۲ ماهه نخست سال 95

ميزان صادرات ايران به چين در فروردين و ارديبهشت ماه سال‌جاري نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 6.22 درصد رشد يافت. كشور جمهوري كره از نظر ارزش، كالاي بيشتري از ايران خريداري كرده به‌طوري كه با سهم ارزش 8 و 39 صدم درصد چهارمين كشور مقصد كالاهاي صادراتي كشورمان بوده و واردات آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد قابل‌توجه 960 درصدي همراه بوده است.

به گزارش روابط عمومي سپاهان همراه به نقل از گمرك ايران، چين در دو ماهه اول سال‌جاري 22 و 78 صدم درصد از سهم ارزشي كالاهاي صادراتي ايران را به خود اختصاص داد كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 6 و 22 صدم درصد افزايش نشان مي‌دهد.

بنابراين گزارش، امارات متحده عربي دومين خريدار كالاهاي ايران در اين مدت بوده كه 17 و 14 صدم درصد از سهم ارزش كل صادرات را دارا بوده و واردات آن از ايران نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11 و 4 صدم درصد كاهش داشته است.

سومين كشور واردكننده كالاهاي ايراني كشور عراق است كه طي دو ماهه اول سال‌جاري سهم آن از كل ارزش صادرات 14 و 28 درصد است و 5 و 98 درصد كاهش را نشان مي‌دهد. كشور جمهوري كره از نظر ارزش، كالاي بيشتري از ايران خريداري كرده به‌طوري كه با سهم ارزش 8 و 39 صدم درصد چهارمين كشور مقصد كالاهاي صادراتي كشورمان بوده و واردات آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد قابل‌توجه 960 درصدي همراه بوده است.

كشور هند پنجمين واردكننده كالاهاي ايراني است كه 7 و 28 صدم درصد از سهم ارزش كالاهاي صادراتي را به خود اختصاص داد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6 و 35 صدم درصد افزايش نشان مي‌دهد. بنابراين گزارش ساير كشورها با سهم ارزش 30 و 13 درصدي، واردكننده كالاهاي ايراني بوده‌اند كه اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 43 و 87 درصد كاهش داشته است.

شايان ذكر است كه ميعانات گازي با ارزش يك ميليارد و 88 ميليون دلار، 15 و 85 صدم درصد سهم ارزش كالاهاي صادراتي را در اين مدت دارا بوده است. اين گزارش حاكي است صادرات محصولات پتروشيمي باارزش 2 ميليارد و 908 ميليون دلار، 42 و 40 صدم درصد سهم ارزش كالاهاي صادراتي را به خود اختصاص داده و قابل توجه اينكه رشد صادرات محصولات پتروشيمي در كنار كاهش چشمگير صادرات ميعانات گازي و ساير كالاها صورت گرفته به‌طوري كه محصولات پتروشيمي 15 و 40 صدم درصد رشد داشته است.

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *