دستورالعمل اظهار قبل از ورود کالا، به گمرکات اجرایی ابلاغ شد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

دستورالعمل اظهار قبل از ورود کالا، به گمرکات اجرایی ابلاغ شد.

علی معقولی مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک ایران با صدور بخشنامه‌ای دستورالعمل انجام تشریفات مربوط به رویه‌های پته تجاری، متروکه، مرجوعی، بند 1 ماده 38 آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات و اظهار قبل از ورود کالا را به گمرکات اجرایی ابلاغ کرد.

به گزارش روابط عمومی سپاهان همراه به نقل از هفته نامه گمرک، در این بخشنامه آمده است: با توجه به لزوم حذف اسناد کاغذی و انجام کلیه تشریفات گمرکی در سامانه جامع امور گمرکی به صورت الکترونیکی، گمرکات اجرایی درخصوص رویه‌های یادشده فوق براساس دستورالعمل ارسالی عمل نمایند. ضمناً در رویه اظهار قبل از ورود کالا، صدور پروانه گمرکی و اجازه خروج کالا منوط به رسیدن کالا (کالای موجود) می‌باشد. در همین زمینه مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران طی نامه‌ای چگونگی اقدام گمرکات در این خصوص را به شرح زیر اعلام کرد:
1- بند 1 ماده 38: در گزینه نحوه پرداخت عبارت «بند 1 ماده 38» درج گردیده است که با انتخاب مورد مذکور، امکان اظهار بدون درج شماره ثبت سفارش میسر خواهد شد. بدیهی است مسئولیت کنترل صحت و سقم اظهار براساس بند فوق، به عهده کارشناس می‌باشد.
2- پته تجاری: رویه دوراظهاری پته تجاری در اظهارنامه وارداتی در گمرکات فرودگاه حضرت امام خمینی(ره) و تهران راه‌اندازی گردیده است و لذام امکان ابلاغ مراتب جهت بهره‌برداری سایر گمرکات مربوطه میسر می‌باشد.

3- متروکه: رویه دوراظهاری متروکه در گمرک فرودگاه حضرت امام خمینی(ره) راه‌اندازی گردیده است.
4- مرجوعی: رویه دواظهاری مرجوعی در اظهارنامه صادراتی راه‌اندازی گردیده است و لذا امکان ابلاغ مراتب جهت بهره‌برداری سایر گمرکات مربوطه میسر می‌باشد.
5- اظهار قبل از ورود: قابلیت اظهار براساس بارنامه قبل از ورود کالا به کشور فراهم گردیده است.

دستورالعمل اظهار قبل از ورود کالا

براساس تبصره 3 ماده 39 قانون امور گمرکی دستورالعمل اظهار قبل از ورود به شرح زیر ابلاغ می‌گردد. اظهار قبل از ورود صرفاً برای مواردی است که کالا به گمرکات نرسیده است. در این فرآیند اسناد ضمیمه، نحوه اظهار و مراحل اقدام به صورت زیر تعریف می‌شوند.
الف) اسناد مورد نیاز جهت شروع عملیات اظهار قبل از ورود: بارنامه، ثبت سفارش، فاکتور، عدلبندی (در صورت لزوم) گواهی مبدأ
ب) نحوه اظهار: به صاحب کالا اعلام می‌گردد که اظهار قبل از ورود اختیاری و در راستای اعطای تسهیلات ویژه به خدمت‌گیرندگان می‌باشد و تمام جوانب حقوقی اظهار بر آن مترتب است.
ج) مراحل اقدام: پس از ارائه اظهار به گمرک در هر مرحله با توجه به نتایج موتور ریسک، گمرک مختار است ادامه فرآیند را منوط به رسیدن کالا نماید و دریافت پروانه گمرکی و اجازه خروج کالا منوط به رسیدن کالا می‌باشد و همچنینن ارائه سایر اسناد مورد نیاز قبل از صدور پروانه و خروج کالا و در حین انجام تشریفات گمرکی الزامی است.

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *