توقف یک ماهه واردات موبایل

توقف یک ماهه واردات موبایل

آنچه در این مطلب خواهید خواند

حسین غروی رام، رییس هیات مدیره انجمن واردکنندگان موبایل، از توقف یک ماهه واردات موبایل و به صفر رسیدن عرضه موبایل در کشور با شیوع ویروس کرونا سخن گفت.

به گفته وی کاهش 38 درصدی عرضه گوشی‌های هوشمند به خاطر اپیدمی کرونا در ماه‌های اخیر به ویژه در چین، بیشترین کاهش عرضه گوشی‌های هوشمند ظرف یک ماه در طول تاریخ است. البته حوزه موبایل ایران نیز با رکود ۶۰ درصدی در اسفندماه ۱۳۹۸ نسبت به بهمن ماه مواجه شده است. طبق پیش بینی کارشناسان حوزه موبایل با ادامه این روند، در ماه‌های آینده شاهد بحرانی بی سابقه در این بخش خواهیم بود.

غروی رام به تعطیلی مشاغل غیر ضروری در استان تهران تا تاریخ ۳۰ فروردین و در استان‌های دیگر تا ۲۳ فروردین اشاره کرد و گفت: در میان آنها مشاغل حوزه موبایل هم قرار دارند که شامل واردکنندگان، خرده فروشان و شرکت‌های خدمات پس از فروش می‌شوند. درست است که قطع زنجیره انتشار ویروس جدید کرونا فقط با رعایت فاصله اجتماعی صورت می‌گیرد، ولی ادامه این روند به ایست چرخه اقتصادی بسیاری از کسب و کارها نیز می‌انجامد.

به صفر رسیدن عرضه موبایل در کشور

به گفته غروی رام  هم اکنون شرکت‌های واردکننده به خاطر عدم امکان واردات کالا از دبی، عراق و کشورهای دیگر نمی توانند کالای مورد نیاز کشور را تامین نمایند. از طرفی فروشگاه های عرضه موبایل با توجه به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا چند هفته است که تعطیل هستند. به همین حاطر بازار پر رونق شب عید برای فعالان این حوزه به کابوس تبدیل شده است.

وی افزود: رکود ۳۰۰ درصدی در حوزه موبایل نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۷ موجب شده بسیاری از فعالان این حوزه توانایی عمل کردن به تعهدات مالی‌شان را نداشته باشند.علاوه براین عرضه موبایل توسط شرکت‌های واردکننده از ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ تا به این لحظه به صفر رسیده است و عملا شرکت‌ها در این مدت کالایی عرضه نکرده‌اند. وی علاوه بر این مشکلات به مهلت تحویل اظهارنامه‌های مالیات بر ارزش افزوده این فعالان نیز اشاره کرد و گفت: با وجود تعطیلی کسب و کارها تا ۳۰ فروردین، چطور فقط تا ۳۱ فروردین مهلت داده شده تا اظهارنامه‌های مالیات برارزش افزوده خود را تحویل دهند؟!

غروی رام از نشست هم اندیشی با روسای اتحادیه‌ها و اصناف در آینده ای نزدیک خبر داد و بیان کرد: بعد از بازگشایی واحدهای صنفی حوزه موبایل و شرکت‌های واردکننده، نشستی را به همراه اتحادیه‌ها و اصناف مرتبط خواهیم داشت تا با بررسی ابعاد خسارات وارده، پیش بینی های‌ خود را برای آینده این صنف با ادامه‌ی روند فعلی، به دستگاه‌ها و سازمان‌های تصمیم ساز ارائه دهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *