توسعه بندر چابهار به نفع محموله‌های صادراتی و وارداتی

توسعه بندر چابهار

آنچه در این مطلب خواهید خواند

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در شورای توسعه بندر ضمن اشاره به قابلیت‌های بندر چابهار، به تشریح بخشی از مزیت‌های صادرات و واردات از این بندر پرداخت و گفت: « از چندین ماه گذشته عزمی جدی برای تبدیل بندر چابهار به چهارمین بندر تجاری کشور بعد از ٣ بندر امام خمینی، شهید رجایی و خرمشهر شکل گرفت و همه دستگاه‌ها برای تحقق این هدف تلاش کرده‌اند.»

مدرس خیابانی از بندر چابهار به عنوان یک گوهر ناشناخته در جنوب شرق کشور یاد کرد که در شرایط امروز کشف شده است. وی در این خصوص افزود: « این بندر، تنها بندر اقیانوسی ایران است که می‌تواند دروازه‌ای برای توسعه شرق کشور باشد.» به گفته مدرس خیابانی حدود 1000 میلیارد تومان پروژه‌های توسعه ای در زمین‌های اطراف بندر امیرآباد در دست انجام است. وی برای توسعه بندر چابهار دو هدف را عنوان کرد. این دو هدف عبارتند از:

  1. توزیع متوازن تخلیه کالاهای اساسی در بنادر جنوب کشور، چراکه حجم کشتی‌ها و محموله‌های درحال تخلیه در سایر بنادر جنوبی کشور بسیار بالاست.
  2. استفاده از قابلیت بالای این بندر برای دسترسی آسان و ارزان به آب‌های ارزان، کشورهای همسایه و استان‌های شرق کشور؛ چراکه به عنوان مثال هزینه حمل کالا به بندر چابهار نسبت به ٢ بندر امام و شهید رجایی به ازای هر تن کالا بین ٢تا 4 دلار ارزان‌تر است.

علاوه بر این مدرس خیابانی ضمن اعلام خبر پهلو گرفتن ٢ کشتی بزرگ شرکت‌های مباشر دولتی در بندر چابهار افزود: «شرکت بازرگانی دولتی قول داده تا تمام کشتی‌هایی که می‌توانند عازم این بندر شوند در بندر چابهار تخلیه شوند بجز کشتی‌های حامل محموله روغن زیرا این بندر متاسفانه انبار روغن ندارد.»

وی در خصوص تمایل شرکت پشتیبانی امور دام و همچنین شرکت بازرگانی دولتی جهت تخلیه محموله‌های وارداتی خود در بندر چابهار گفت: « بندر چابهار نه تنها مقصد محموله‌های دولتی است بلکه در حال حاضر چند کشتی حامل محموله‌های نهاده‌های دامی تحت مالکیت شرکت‌های خصوصی هم عازم این بندر شده‌اند ولی انتظار می رود که دستگاه‌های مسئول این بندر تمامی شرایط را به گونه‌ای فراهم کنند تا شرایط برای محموله‌های صادراتی و وارداتی این بندر آسان شود.»

مدرس خیابانی در رابطه با نتایج جلسه دیروز با شرکت شهرک‌های صنعتی، ایدرو و ایمیدرو در خصوص بندر چابهار بیان کرد: « در این جلسه مقرر شد تا بخشی از صادرات معدنی و صنعتی شرق کشور شامل محموله‌های معدن سنگان، کنسانتره مس کرمان، سنگ‌های تزئینی و سیمان از این بندر انجام شود تا همزمان، کامیون‌های حامل این محموله‌ها تا بندر چابهار، بلافاصله پس از تخلیه محموله‌های صادراتی، کالاهای وارد شده به این بندر را منتقل کنند.»

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه از پیشنهاد وزارت صنعت برای در نظر گرفتن ضریب تخفیفات گمرکی ٢5 درصدی  برای این بندر در مکاتبه با مسئولان ارشد دولتی خبر داد. وی در پایان ضمن اشاره به برنامه ای که در 10 بند جهت توسعه بندر چابهار تدوین شده است، از ملحق شدن ٢ بندر شهید کلانتری و شهید بهشتی به منطقه آزاد چابهار نیز خبر داد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *