تلاش چین برای سرمایه گذاری 30 میلیارد دلاری در بخش انرژی ایران

تلاش چین برای سرمایه گذاری 30 میلیارد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

تلاش چین برای سرمایه گذاری 30 میلیارد دلاری در بخش انرژی ایران

گزارش ها حاکی از آن است که ایران و چین گفت وگوهای گسترده ای در باره تقویت همکاری ها در بخش انرژی داشته اند که بخشی از آن مربوط به تلاش های چین برای سرمایه گذاری 30 میلیارد دلاری در بخش نفت و گاز ایران است.

 

به گزارش روابط عمومی سپاهان همراه به نقل از ایرنا، پس از لغو تحریم های ناعادلانه و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک «برجام»، اعلام شد که چین قصد دارد با توجه به رفع محدودیت ها در بخش سرمایه گذاری و همچنین تامین منابع مالی با ایران همکاری نزدیکتری داشته باشد. همزمان در ماه ژانویه (دی – بهمن) زمانی که «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین به ایران سفر کرد، دو کشور در باره توافقنامه ها و قراردادهای ذی ربط در بخش انرژی گفت وگوهایی داشتند که با استقبال طرفین همراه بوده است. آمار رسمی اداره کل گمرک چین نشان می دهد که بخش بزرگی از نفت چین را ایران تامین می کند و برای نمونه در سال 2014 میلادی، واردات نفت چین از ایران 28 درصد رشد داشته است.

«شین هوا»، خبرگزاری رسمی چین در گزارشی آورده است که شرکت های بزرگ نفتی چین مانند «ساینوپک» و »شرکت ملی نفت» این کشور با طرف های ایرانی از جمله شرکت ملی نفت ایران قراردادهای چند میلیارد دلاری در سال های گذشته امضا کرده اند و با برطرف شدن تحریم ها، این مناسبات مستحکم تر خواهد شد. گزارش هاحاکی است که ایران خواستار جذب 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری چین در بخش های نفت و گاز و توسعه میادین نفتی خود است.شرکت «سی.ان.پی.سی» چین هم اعلام کرده قراردادی با ایران برای توسعه «ال ان جی» و ایجاد تاسیسات مربوطه برای تولید سالانه 75 میلیون تن گاز طبیعی مایع امضا کرده است.

روزنامه «مردم» چین نیز امروز گزارش داد که تهران از جهات مختلف برای پکن دارای اهمیت است و دو کشور به منظور اجرای برنامه احیای راه ابریشم شرایط بسیار خوبی برای همکار دارند. بنابراین گزارش، ایران در واقع بخش کلیدی این برنامه محسوب می شود و به دلیل مرتبط بودن با گذرگاه های مختلف در منطقه، چین نمی تواند این بازیگر مهم را نادیده بگیرد. «امیدشکری کالیشور» از دانشگاه «یالووا» ترکیه و تحلیلگر مسایل اقتصادی منطقه ای در تحلیلی که تارنمای «آذر نیوز» از او نقل کرده آورده است: ایران بسیار امیدوار است که شرکت های چینی 30 میلیارد دلار در طرح های مختلف در بخش انرژی سرمایه گذاری کنند و با نظرداشت گسترش روابط دو کشور بخصوص پس از تحریم ها احتمال توافق در این زمینه بسیار زیاد است. وی می افزاید که ایران و چین در طول تاریخ روابط حسنه ای داشته اند و پس از انقلاب اسلامی گسترش مناسبات، بخشی از برنامه های راهبرد دو کشور بوده است.

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *